Thursday, August 22, 2013

#1129 - Nahas Tragedi Bas Genting Highland

Hye Readers,

Semalam aku ade update tentang nahas tragedi Bas Genting Highland yang terjunam ke dalam gaung. Nahas tersebut telah mengorban 37 nyawa dan 16 yang lain mengalami kecederaan dimana 14 dilaporkan kritikal. Jadi jumlah penumpang yang terlibat adalah 53 orang.



Sebanyak 450 anggota pasukan pencari dan penyelamat terlibat dengan operasi mencari dan menyelamat dan operasi tersebut tamat sekiat jam 9.30 malam. Menurut laporan Sinar harian saksi mendakwa bas tersebut megalami masalah brek sebelum terjunam di dalam gaung.



Hopefully bas tersebut mempunyai kotak hitam supaya mereka pihak berwajib dapat mengenal pasti punca kemalangan. Ini bukan kemalangan pertama yang melibatkan masalah brek pada pengangkutan awam seperti bas.


Kemalangan memang tak dapat dielakkan tetapi jumlah kematian mampu dikurangkan jika syarikat bas tersebut tidak membawa penumpang yang berlebihan. 53 orang untuk dalam satu bas bagi aku  merupakan satu jumlah yang banyak.

Apa-apa pun takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat dan aku harap pihak-pihak yang terlibat menjadikan tragedi ini sebagai satu pengajaran.

Regards,
-Strider-

7 comments :

  1. nak komen sikit pasal kenderaan besar ni. aku kerap jugak guna laluan highway gombak - bukit tinggi. kebanyakan mereka ni memang laju. seriau...

    ReplyDelete
  2. Rakan aku yg terlibat dlm hal ni kata sekarang 39 dah meninggal.

    ReplyDelete
  3. takziah pada keluarga mereka ...

    ReplyDelete
  4. Kemalangan telah pun berlaku... apa pun kita ambil lah iktibar dari kejadian ini supaya ianya tidak berulang lagi...

    ReplyDelete
  5. takziah kepada keluarga mangsa..

    ReplyDelete
  6. Baru ja plan dgn family mau pegi Genting, tiba2 keluar news ni pula..huhuu..scary..

    ReplyDelete