Friday, June 3, 2016

#1486 - Cara Untuk Hilangkan Stress Dengan Mudah

Hye Readers,



Stress merupakan salah satu simptom yang tak boleh dipisahkan daripada manusia. Setiap orang boleh mengalami stress atas sebab yang berbeza seperti keluarga, kewangan, cinta, kerjaya dan lain lain. 

Stress sebenarnya boleh dielakkan dan kali ini aku nak kongsikan dengan korang cara yang boleh membantu korang hilangkan stress dan ianya boleh dilakukan hari-hari setiap kali korang stress. korang boleh pilih beberapa cara berikut mengikut kesesuaian personaliti masing masing.

1) Dekatkan diri dengan Tuhan.
- Bagi mereka yang bergama islam, membaca al quran sebenarnya boleh membantu korang untuk menghilangkan stress. bagi mereka yang bukan beragama islam, korang boleh baca apa apa kitab mengikut agama yang anda anuti. 

2) Berjalan
- Definasi berjalan ini bukan bercuti tau. Walaupun bercuti tu dapat menghilangkan stress tapi kalau setiap hari nak pergi bercuti boleh bangkrap dibuatnya. Cuba ambil sedikit masa dan pergi berjalan di taman-taman berhampiran rumah anda. Selain dari menyihatkan badan, ia juga memberi ketenangan.

3) Meditasi
- Ini cara yang jarang aku gunapakai tapi orang kata ianya salah satu bara yang baik bagi menghilangkan stress. Fokus pada pernafasan anda dan cuba bayangkan tempat yang membuatkan anda gembira. Cuba tarik nafas sebanyak 6 saat dan hembus kembali selama 7 saat. Cuba ulang kembali langan tersebut untuk beberapa kali dan semua bebas dari memikirkan benda yang stress.

4) Muzik
- Kadang kala, bila aku stress, muzik serba sedikit membantu aku untuk menghilangkan stress, cuba dengar kepada lagu-lagu yang boleh memberi anda ketenangan. Muzik juga kekadang boleh membantu kita untuk memotivasikan diri.

4) Coklat
- Mengikut apa yang aku baca (klik sini) coklat antara makanan yang membantu untuk menghilangkan stress. Tapi anda perlu berhati hati kerana terlebih makan boleh membuatkan anda obesiti. 

5) Ubah Fokus
- Jika anda sedang mengalami stress tentang sesuatu perkara, cuba ubah sekejap fokus anda daripada masalah tersebut. Sebenarnya ada beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk mengalih fokus anda kepada masalah yang sedang dihadapi.(untuk sementara saja). Ini termasuk dengan membaca buku atau majalah. Kebiasaanya kalau aku stress aku akan luangkan masa sekejap untuk menonton movie dan ianya tak semestinya dilakukan di pawagam.

Ada yang berpendapat bahawa shopping juga boleh menghilangkan stress tapi aku tak galakkan untuk guna cara itu kerana jika ia tidak dikawal, ia mampu memberi anda stress pada hujung bulan. Shopping untuk menghilangkan stress tu boleh dilakukan jika anda seorang yang betul-betul berdisiplin dalam menguruskan kewangan anda secara harian dan bulanan.

Aku harap dengan tip yang diberikan, ia dapat membantu anda untuk menghilangkan stress. Stress kebiasaanya datang dari masalah yang dihadapi dan kadang kala, anda perlu mencari sedikit ketenangan untuk membantu anda menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Regards,
-Strider-


7 comments :

  1. Kakak tak bolehjalan kalau stress. Penat hihi..
    Tapi dekatkan diri padaNya itu yes. Agreed 100%
    Makan coklat tak stress pun sedap juga haha... kakak penggemar coklat:)

    Dah tua nak ubah fokus tu tak mudah tau dik. Tapi tidur juga satu cara kakak nak lupakan stress..

    ReplyDelete
  2. Assalam,azlan..
    Ya.. shopping pun salah satu terapi stress, tapi sebelum keluar shopping kena make sure tak bawa kad kredit/ duit berlebihan... nanti belanja over limit pula...

    ReplyDelete
  3. Stress ni antara punca tekanan darah tinggi... perlu sentiasa dijaga agar tak stress. Thanks sharing Strider!

    ReplyDelete
  4. sy kalau stres rasa nak rehat and tdo..so takdala pikir sgt :)

    ReplyDelete
  5. 1, 2 dan 5 tu point yang sangat julia suka...terima kasih ye bagi tips ni...selalu tips nombor 2 tu selalu buat hehe

    ReplyDelete
  6. kalau stress balik rumah dgr ayat2 dh ok.
    kalau stress sbb org buat hati kering je

    ReplyDelete