Wednesday, June 1, 2016

#1485 - Adakah Anda Bersedia Untuk Bercinta Kembali?

Hye Readers,

Cinta adalah salah satu topik yang amat subjecktif kalau nak dikupas. Ini kerana setiap orang mempunyai definasi dan cara mereka untuk mencintai dan dicintai. Bukan semua orang yag gagal dalam percintaan mampu kembali bercinta dengan kadar segera, terutama kepada mereka yang ditinggalkan. 



Jika anda pernah gagal dalam percintaan? adakah anda benar-benar bersedia untuk mencintai dan dicintai? Jika anda masih ragu-ragu dan tidak tahu, mungkin anda perlu tanya soalan ini kepada diri anda sebelum anda mula untuk bercinta.

1) Adakah Anda  Benar- Benar Sudah Bersedia?
- Cinta memerlukan komitmen dari kedua dua belah pihak. Bagi mereka yang sudah lama meninggalkan alam percintaan, adakah sekarang masa yang sesuai untuk bercinta? Adakah lifestyle yang anda jalani sekarang sesuai percintaan anda? Hanya anda mampu menjawabnya.

2) Move On Dengan Kekasih Lama.
Benda yang paling bahaya untuk kembali bercinta ialah jika anda masih belum move on dengan bekas kekasih. Tiada siapa yang tahu jika anda benar-benar move on kecuali anda. Amat tidak adil kepada pasangan kekasih baru anda jika anda masih belum move on dengan kekasih lama anda. Jangan menganiaya seseorang demi kepentingan diri anda.

3) Kenalpasti Masalah Perhubungan Lepas Anda.
- Ini juga merupakan antara elemen yang penting jika anda tidak mahu perhubungan anda tamat separuh jalan lagi. Cuba jangan cari kesalahan ex anda tapi cuba kenali kelemahan anda dan apa yang boleh anda perbaiki supaya masalah yang sama tidak berulang kembali. Tiada manusia yang terlepas daripada melakukan kesilapan termasuk anda.

4) Apakah Jenis Perhubungan Yang Anda Cari?
- Dalam kata lain, sejauh mana anda serius dalam perhubungan baru anda, adakah ia sekadar mengenali hati budi atau anda sudah bersedia untuk mendirikan rumah tangga. Tak salah sebenarnya jika anda memberitahu potential partner anda bahawa anda ingin bercinta dengannya untuk mengenali hati budi sebelum memikirkan tentang perkhawinan.

5) Apa Yang Diharapkan Dari Pehubungan Baru Ini.
- Jika anda ingin kembali bercinta, apakah yang anda harapkan daripada perhubungan tersebut? seperti contoh, Jika perhubungan anda yang lepas gagal kerana ex anda tidak romantik, adakah pasangan potential anda ini mampu menjadi seorang yang romantik? Pada pendapat aku benda ini elok jika dibincangkan dari awal perhubungan.

6) Ciri Pasangan Baru Anda
- Adakah pasangan baru anda ini mempunyai ciri-ciri pasangan idaman anda. Jika anda mempunyai 10 ciri-ciri pasangan idaman, potential partner anda yang baru ini mempunyai berapa. Adakah dia mempunyai ciri-ciri yang lebih dari pasangan anda yang lepas?

7) Pandangan Keluarga & Teman Mengenai Teman Baru Anda.
- Ini pun sebenarnya subjective tapi tak salah kalau kita mendapatkan pendapat dari keluarga dan kawan rapat anda. Anda tidak semestinya perlu mendengar 100% pendapat mereka tapi boleh jer kalau nak ambil sedikit nasihat mereka untuk dijadikan panduan. Selain dari diri sendiri, siapa lagi yang mengenali anda jika tidak keluarga dan rakan-rakan rapat anda.

8) Adakah Anda Mahu Hubungan Ini
- Anda perlu tanya soalan ini kepada diri anda sebelum anda kembali bercinta. Adakah anda benar ingin bercinta atau ianya hanya dilakukan kerana anda kebosanan pada masa itu. Ada kes dimana kawan aku pernah bercinta dengan sesorang kerana merasa kesian dan tidak sampai hati untuk menolak cinta dari sesorang.

Itu antara soalan-soalan yang anda kena tanya pada diri anda dulu sebelum anda bercinta lagi. Walaupun entry aku ni berkisar tentang apa yang anda mahu, tapi anda kena ingat, bercinta itu adalah kemahuan dari 2 pihak. jadi cuba la bertolak ansur ketika bercinta. Sebab itu laa soalan ini perlu anda tanya sebelum anda ingin memulakan percintaan kembali.

Aku banyak kali nmpak/dengar orang kata "lelaki semua sama" ataupun "perempuan semua sama" dan ini adalah misleading statement. Mereka semua sama atas nama jantina tapi bukan personaliti, sebelum anda kata mereka semua sama, anda perlu tanya adakah mereka semua sama ataupun preference anda yang sama selama ini. Kalau nak baca huraian statement ini (klik sini)

Apa-apa pun aku harapkan korang semua akan bahagia dalam percintaan masing-masing. Carilah kebahagiaan dengan cara anda sendiri dan jangan terlalu mengikut cara orang lain kerana mereka dan anda dalah 2 entiti yang berbeza. 

Regards,
-Strider-

7 comments :

  1. Kalau bercinta kembali sekadar mahu menyakiti bekas teman yg ditinggal rasa kakak percintaan yg baru bakal mengundang pisang berbuah dua kali. Kena rasional dalam memilih pasangan.. tanya diri sendiri apa, bagaimana, mengapa, siapa?

    ReplyDelete
  2. cinta itu memerlukan pengorbanan hehe

    ReplyDelete
  3. sampai sekarang masa bercinta dengan si suami hihi

    ReplyDelete
  4. alhamdulilah.. so far da 11 tahun bercinta dengan orang sama.
    ok, cliche. hahahahaha

    ReplyDelete
  5. Bercinta dgn isteri je saya... yg lain buat kawan... eh, yg lain?? huhu :D

    ReplyDelete
  6. ahahaha.. bersedia nk hadap perangai ON je.
    well terpulang pd diri masing2

    ReplyDelete