Monday, May 2, 2011

Definasi : Ambil Berat Vs Busybody ( Part 3)

Hye Readers,

Lama da aku berhutang untuk entry nie..ntah ade yang ingat lagi ke x aku pun xtau..hehehe..tapi kalo rasa nak refresh balik memory boleh baca balik entry aku part1 and part 2..

So dari ape input yang aku dapat campur dengan pandangan peribadi aku ni aku boleh simpulkan yang beza yang ketara antara org yang busybody ngan orang yang mengambil berat terdiri dari 2 faktor..

1)  Timing atau masa yang sesuai
Orang yang ambil berat nie akan tunggu time yang sesuai untuk bertanyakan soalan tentang masalah yang kita hadapi berbeza dengan busy body nie..asal ade orang berkumpul tengah discuss masalah kat situ gak dia nak ade..

2)  Action atau Tindakan
Orang yang mengambil berat pasal kita nie biasanya disusuli dengan tindakan yang sepatutnya..sama ada bantuan dari segi nasihat,harta benda, atau input2 yang boleh membantu..Kalau yang busy body nie biasa lepas da dengar citer tiada tindakan ape-ape..kira buang masa jer kalau citer masalah ngan dorang nie..kalau yang busy body tahap dewa-dewa tindakan yang ade hanya lah bercerita pasal masalah kita kepa da orang lain(orang yang tak sepatutnya)..

Jadi, itu la pandangan aku tentang perbezaan antara dua sikap nie..walaupun pada dasarnya dua-dua sikap nie adalah mengambil perhatian terhadap sesuatu tapi still ade bezanya tersendiri..ade juga sesetengah orang yang busybody tapi menggunakan alasan untuk mengambil berat…

So, itu je laa entry aku untuk kali nie..sebelum aku close this entry aku nak tekan kan yang entry nie takde kena mengena ngan sesapa mahupun entry luahan hati..saje menulis untuk menambah isi blog..hehehe

Regards,
-Strider-

8 comments :

  1. aku selalu concern psl kwn2, tp mmg ada yg xsenang, dorg kate aku bzbody, padahal aku just nk amek tau bukan nk menyebok xpasal2, sejak pada tu aku lebih suke buat hal sendiri, lantak le dorg kan, yeeayyyy

    ReplyDelete
  2. betul2. sesetengah org just nk busybody jer gan life kite tapi dorang gunekan alasan konon2 ambil berat, tapi lepas dah tawu semua masalah kite, xde pape tindakan pun dowg wat. tue bukan amik berat namenye..ye idak? haih.

    ReplyDelete
  3. hehe..btl3..
    setuju pndpt anda ~ ;D

    ReplyDelete
  4. Naz: mmg ade orang yang jenis camtu..bile kita nak nak start concern dia kata kita bzbody..tu jenis yang x paham meaning laa tu..releks jer bro..yang penting hidup kita enjoy..hahaha :)

    Ain: tu laa..i paling xsuka orang yang gunakan alasan camtu..hehehe..

    Echa: yer ker??hehe..tengkiu2..hehe :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. geram jugak kan bila kita ada masalah,orang tanye..'kenapa?"
    dah kita cerita dia cuma jawab.."oo..gitu.."
    pas tu senyap terus..
    buat lenguh mulut je kita cerita,bukan nak tolong bagi pendapat ke apa..

    ReplyDelete
  6. Kak Diana: butl tu..kalo yang lagi teruk da laa diam passtu canang masalah kita kat orang lain..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. Busy body ni selalu nak ambil tau tapi tak membantu. Kalau ambil berat maksud nya sukarela dan akan memberi bantuan.

    Tp lebih ramai yg bersikap busy body. Nak tau cerita je tp tak nak involve. koh3..

    (^___^)

    ReplyDelete
  8. Crow: hahaa..btul2 tu..buang masa je klu orang bzbody tu tau pasal kita..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete