Friday, March 2, 2012

Jangan Beri Sedekah

Hye Readers,

Sedekah kena pada tempat..Itulah rumusan yang aku dapat dari khutbah Jumaat tadi...Fenomena nie sebenarnya dah lama berlaku dan akibat dari kebaikan diri kita, Negara dijadikan lubuk untuk meminta sedekah bagi warganegara asing dan juga sindiket2  ini..

Aku paham kadang-kadang ade yang tak sampai hati bila tengok peminta sedekah tu yang mempunyai pelbagai gaya yang mengayat hati..Tapi cuba setiap kali kita beri duit tu kita bayangkan adakah sedekah kita itu sampai ke tangan sepatutnya atau kepada bos2 mereka yang dah hidup mewah...

Gambar Hiasan
Sebenarnya bila diperkatakan bab memberi sedekah memang keikhlasan hati itu penting..kalau rakyat terus tak pikir panjang bab sedekah ini ia boleh mengundang kebanjiran warga asing dan juga sindikit untuk mengaut keuntungan dari hasrat murni kita..

Tapi kadang-kadang kalau betul2 kesian aku lebih rela belikan dorang ni makanan dari memberi wang ringgit..sekurangnya aku tau makanan itu adalah untuk mereka..bak kata khatib tadi "Tiada Pemberi Tiada Pengemis"...

Regards,
-Strider-

9 comments :

  1. LIKE!

    akak pun biasa tahankan diri dari tersedekah kat org gini. betul, bg mknn je.

    *baguslah azlan, lps dgr khutbah..sampaikan kat kami org prmpn ni. mmg tu yg sepatutnya. balik masjid..sebarkan.

    ReplyDelete
  2. tu la..bayk sindikit skrg nih...

    ReplyDelete
  3. memg betul pun, tp ada setengah berpndapat, yang penting ikhlas, biarlaa pada siapa pun b'sedekah...

    ReplyDelete
  4. kekadang tak bagi sebab pikirkan bos dorang,tapi bagi jugak sebab takut dorang kene marah oleh bos dorang nanti...haih...rasa bersalah tol.

    ReplyDelete
  5. islam menggalak kan kita bersedekah tapi tidak menggalak kan kita meminta2..sika meminta2 ni adalah jalan kearah kemiskinan..

    ReplyDelete
  6. aku penah kena..bg sorg..tak lama sekampung dtg mintk sedekah..beratur budak2 tu..adoii..apa lagi lari la...kih kih kih

    ReplyDelete
  7. SAYA setuju strider...
    lbh baik beri pakaian, makanan dr beri duit.....

    ReplyDelete
  8. kdg2 jat rasa mcm ada sindiket je.entahlah lan.lewat2 malam,tgh isi mnyak,ada budak perempuan mntak derma.jat terfikir 1 je,macamana dia sorg2 leh ada kat situ.psiko plak fkir2.kesian pn ada.

    ReplyDelete
  9. mmg tak nak bagi kalau boleh bro,tapi kdg2 tak sampai hati la pula..ermmmm

    slmt mlm bro.baru ada kesempatan nak update^^

    ReplyDelete