Selamat Hari Jumaat semua. Kalau ikutkan hati aku nak update pasal pengalaman aku dikelilingi oleh gadis-gadis kat Flora Cafe pada Hari Buruh semalam. Tapi aku simpan laa dulu cerita itu untuk sambung pasal Malindo Air punya cerita ini memandangkan awal pagi esok aku akan berangkat ke Kota Kinabalu.
Kepada mereka yang baca mengenai entry Oh Malindo Air aku sebelum ini mesti dah tau permasalahan yang aku lalui dalam trip aku ke Sabah minggu depan.Terima kasih untuk semua pandangan serta feedback korang mengenai kes itu. Baru-baru ini Malindo Air telah menghantar mesej melalui facebook dan email kepada aku
Sebenarnya aku ada forward entry Oh Malindo Air itu sebagai luahan hati seorang penumpang yang merasakan diri dia teraniaya. Nasib baik laa, kawan aku ini jenis seorang yang redha dengan apa yang terjadi jadi aku batalkan niat aku nak memanjang isu ini kepada customer service mereka.
Kawan-kawan aku yang kerja airlines pun memang ade menjelaskan atas beberapa sebab yang tak dapat dielakkan mereka memang boleh reschedule flight seawal begitu bergantung kepada jenis masalah yang mereka dihadapi termasuk runway full, weather problem, etc...
Mengapa aku katakan adakah Malindo Air merupakan pilihan terbaik? Ini kerana masih ada low cost airline lain yang mungkin boleh memberikan anda pilihan lain sekiranya perkara macam ini berlaku. Malindo mempunyai beberapa option yang salah satunya merupakan penjelasan terhadap apa yang sebenarnya berlaku kerana secara tak langsung ia merugikan penumpannya dari segi masa dan kewangan.
Aku amik contoh seperti Air Asia, jika penerbangan mereka reschedule sehingga menggangu program penumpang mereka, Air Asia akan membenarkan penumpang sama ada untuk mengekalkan nilai tambang dan sebagai kredit dan menggunakan semula dalam masa 3 bulan mengikut kalender penerbangan Air Asia atau mereka boleh naik penerbangan seterusnya tanpa melibatkan sebarang penambahan kos.
Manakala Malindo Air pula, mereka hanya memberitahu yang penerbangan itu dijadualkan semula sambil menyuruh anda redha dengan ketentuan takdir. Nasib baik laa, kawan aku ini jenis yang tak berapa cerewet sangat. Since flight kitaorang bertukar jadi morning nampaknya terpaksa laa kami buat plan lain.
Mungkin ada hikmah disebalik kejadian ini. Actually kami pergi seramai 6 orang dan yang mengalami masalah dengan Malindo ini hanya aku dan kawan aku. Yang mana book pergi balik nak MAS nampaknya boleh stay lama sikit dekat sana. So next time kalau rasa nak book ticket, pastikan anda membuat pilihan tepat.
Regards,
-Strider-
Mungkin ada hikmah disebalik kejadian ini. Actually kami pergi seramai 6 orang dan yang mengalami masalah dengan Malindo ini hanya aku dan kawan aku. Yang mana book pergi balik nak MAS nampaknya boleh stay lama sikit dekat sana. So next time kalau rasa nak book ticket, pastikan anda membuat pilihan tepat.
Regards,
-Strider-
Have a safe journey Lan ! Ole ole pleaseeee. ^^
ReplyDeletealhamdulilah 2 kali terbang dgn Malindo tak ada apa2 masalah... tapi seram sikit je..hehe
ReplyDeletetak pernah naik flight. jd mmg tak tahu. haha
ReplyDelete#cepat2 update pasal semalam. nak baca ! :D
ada hikmahnya :D
ReplyDeleteHehehe
dah byk komplen psl Malindo ni...skrg ni dah tak tau nak naik mana satu..naik MAS takut hilang ....naik AA takut caj tersembuyi plak...hehehhe
ReplyDeleteSebaiknya ada option kan..So far MAS dengan Air Asia ok lah to me..tak ada masalah.. Kalau delay memang agak biasalah..especially Air Asia..Malindo ni sebab tak pernah try tak boleh komen banyak-banyak..nway good luck on your trip ya..Libresse for you...
ReplyDeletehurmm.. maksudnya setiap syarikat penerbangan akan ada kelebihan dan kekurangannya..
ReplyDeletepengalaman ... next tahu kapal mana nak naik ... jumpa libresse , digi n darlie kat sini .
ReplyDeletesalam. belum pernah naik flight lagi..rasanya sy takda keyakinan kut nak naik..takut hahhaha :D
ReplyDeletebtw salam jumaat :)
Pengalaman aku dgn Air Asia, kitaorg dpt makan MCD bila flight delay kt airport dulu. Malindo air, flight dia cute.. sempoi jugak.. All the best Strider. Semoga dipermudahkan & dilancarkan segala urusan di sana k. Take care bro.. :)
ReplyDeleteacik pernah naik malindo ..boleh la... tapi kesian apa yag berlaku pada bro ..mungkin ada hikmah
ReplyDeleteTapi bila dpt pilihan yg lain...kadang-kadang masalah currencies dgn cara pembayaran pun susah..
ReplyDeleteBertabahlah..Selamat ke KK. Best KK. Boleh buat entri nanti
ReplyDeleteohoo, disuruh redho je rupanya... huhuu, kalau dia bg compensation mcm airasia kan bagus... ( -_____- )
ReplyDeletewell have fun anyway in Sabah, menabung di sini~ ;3
Setiap yg berlaku ada hikmahnya... Allah tahu yg terbaik..
ReplyDeleteAku tak pernah naik Malindo air lagi. Tak tahu nak bagi pendapat service macam mana. Air Asia pula setakat ni aku tempah tiket tak ada masalah kelewatan dan sebagainya buat masa ini. Semuanya nampak smooth. Harap akan datang tak terkena pada aku nanti pasal kelewatan atau tunda ni. leceh.
ReplyDeleteoooo...x pernah naik malindo
ReplyDeletetp bgs jugak diorg buat sistem mcm tu..memberi pilihan pd pelanggan
errr payah juga kalau macam ni kan?
ReplyDeletei think it's not the best choice laa kut
Tak pernh lg try malindo air,slalu mmg air asia jer wpun tak berapa best..hehe
ReplyDeletesabar lan.. bak kata org dh terkena sekali ramai customer akan serik nk naik malindo air lg. hehee. selamat berholiday
ReplyDeleteitu je jawapan diorg?? err
ReplyDeleteTakpernah try Malindo oh. Lepasni nak try try usha lah. Biasa naik Firefly je, macam best jugak je
ReplyDeletealahai,, xpe la azlan,, enjoy ur trip ok.. jangan pening2 next time dh tau la mcm mne kann
ReplyDeleteso far tak pernah try lagi malindo. :) hopefully they learnt the lesson and improvise it.
ReplyDeleteSetiap perubahan jadual sepatutnya diberitahu dengan lebih awal, sebab masing2 punya planning sendiri dan sekiranya mereka yang terlibat tidak dapat menerima pertukaran yang tergesa-gesa begitu, sudah sepatutnya pihak Malindo dapat menyediakan solution yang terbaik!
ReplyDeletehahaha...dorg suruh redha je?aptb!bgi la disc sikit ke..ni x..kan dh rugi masa disitu..hehe
ReplyDeleteeh lupa,gadis-gadis? #pray4Azlan hahahaha
ReplyDeletebro aq bkan jenis yg reddha..
ReplyDeletewlaupun aq sdar ..aq naik tambang light kos murah.. tapi murah2 pun org lain rasa murah aq rasa mahai.. tapi masih nak service dan penjelasan yg spatutnya..nasib baik la..kawan ko redha.. so close the case.. bro.. bila nak update crita mkan2 bersama gadis cantik ? :P