Thursday, April 28, 2016

#1474 - Cara Memohon Jawatan Kosong Dengan Betul

Hye Readers,



Baru-baru ini, aku ditugaskan untuk mencari calon-calon bagi mengisi kekosongan jawatan di syarikat tmpat aku bekerja. Namun ketika menerima permohonan dari calon-calon yang ingin memohon, aku dapati ramai mereka tidak mempunyai etika yang sepatutnya ketika ingin memohon jawatan.

Untuk entry ini aku akan cerita cara-cara yang betul untuk memohon jawatan kosong. Zaman sekarang agak sedikit berbeza ngan zaman dahulu. Mungkin dulu ketika kita mempunyai Ijazah, itu dah merupakan satu kelebihan namun ia berbeza dengan zaman skarang dimana ramai lagi calon-calon yang mempunyai kelayakkan yang sama oleh itu "first impression" sangat penting ketika ingin memohon sesuatu jawatan.

Etika atau cara mohon jawatan kosong terbahagi kepada beberapa perkara yang antaranya seperti berikut:-

1) Penulisan Resume
Pastikan setiap resume yang dihantar tidak mempunyai spelling error terutamanya jika resume anda dalam bahasa  inggeris kerana itu telah menujukkan kelemahan anda dalam penulisan bahasa inggeris.

2) Cover Email.
Banyak jawatan kosong sekarang boleh dipohon melalui atas talian(online) oleh itu cover email merupakan sama penting dengan cover letter. Jangan amalkan menghantar dengan menulis email, attach resume dan terus email. Amalkan untuk menyatakan niat anda untuk memohon jawatan di syarikat mereka.

3) Format Resume
Format yang bukan bermaksud cara korang menulis resume. Cara korang menulis mungkin berbeza mengikut keselesaan masing-masing tapi ia lebih kepada format application yang korang save, Cuba amalkan untuk menghantar resume korang dalam bentuk pdf. Setiap orang mempunyai aplikasi microsoft yang berbeza jadi mungkin kat PC korang benda tu nampak elok tapi bila sampai kepada orang yang menerima, formatting ia akan menjadi lain.

Itu antara 3 elemen yang penting dalam memohon jawatan kosong. Secara ringkasya, anda perlu nampak professional bagi membolehkan anda dipanggil untuk interview. Anda perlu ingat bahawa persaingan untuk mendapatkan sesuatu jawatan kosong makin lama makin sengit dan first impression juga memainkan peranan penting supaya anda boleh dipanggil untuk temuduga.

Itulah beberapa tips yang aku boleh kongsikan bagi korang yang mungkin sedang mencari pekerjaan. Mungkin lepas ini kalau ada masa aku cerita puak tatacara yang sopan ketika masa temuduga. Buat mereka yang sedang mencari pekerjaan aku wish all the best dan semoga perkongsian in bermanfaat kepada anda.

Regards,
-Strider-

3 comments :

  1. Alhamdulillah takat ni 3 tu sy lepas btw nice info. Thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  2. Info yg bermanfaat buat panduan mereka yg ingin memohon jawatan kosong... semoga berjaya semua!

    ReplyDelete
  3. look professional sgt ptg untuk attract good 1st impression..

    ReplyDelete