Tuesday, September 25, 2012

Khabar Angin Tentang Malique Boleh Dicegah

Hye Readers,

Petang tadi aku dikejutkan dengan berita yang seorang artis iaitu Malique telah meninggal dunia melalui Twitter..sebenarnya aku tak terkejut pun sebab kat twitter semua orang boleh mati..ayat tu lebih kepada intro jer...hehehe..Malique bukan artis pertama yang kena kes-kes camni...


Aku rasa tak guna dan berbuih kalau aku cakap jangan spread rumors blablabla ....sebab itu semua orang tahu...So tadi aku tergerak hati nak check kat twitter pasal malique nie..so aku gunakan kata kunci paling umum iaitu "Malique Too Phat"...

Dari situ aku tak dapat detect pun sapa start tapi ade banyak tweet yang helps the rumors tu spread...Kadang kadang orang tu tak tahu pun sebenarnya dia sedang spread rumors..Tweet yang macam mana??meh sini aku bagi contoh :-

1) Betul ke (Malique) meninggal...

2) Sape kata (Malique) meninggal???

3) Masih menanti pengesahan tentang dakwaan (Malique) yang dikatakan meninggal dunia..

Tweet yang berupa soalan nie sebenarnya membantu penyebaran khabar angin yang sedang bertiup..Kalau tak sure jangan mention langsung nama orang yang terlibat...Senang citer jangan mention langsung melainkan ia kenyataan rasmi..

Selain tu blogger-blogger or yang yang budget wartawan pun sebenarnya membantu gak dengan artikel yang mempunyai tajuk sedemikian tapi bila baca sebenarnya dia pun tak tahu dan masih menunggu kenyataan rasmi..

Oleh demikian lepas nie kalau nak tulis something yang tak sure pikir sejenak adakah kita sedang membantu khabar angin tu bertiup ke tak..

Regards,
-Strider-

9 comments :

  1. Twitters dh jadi tmpt dorg sebarkan khabar angin plak kan =.="
    dh boring sgt la tu dorg tu..

    ReplyDelete
  2. macam macam. eh, jom remove timeline facebook. new creation.

    ReplyDelete
  3. tak berfikir panjang sblm menulis, itulah kesannya.

    kita tulis..kita dah pun sebarkan!

    ReplyDelete
  4. hmmm terkejut gak dgr kat radio smlm.. ada org sebarkan khabar angin.. aishhh...sape laa yg suka sebarkan citer camnie... huhu

    ReplyDelete
  5. bukan takat twitter je bro..dekat blog2 gosip pon besepah cerita ni..haishh..anyway lama tak jenguk sini..bloglist hilang lepas guna domain..huhu..keep in touch bro :)

    ReplyDelete