Friday, September 30, 2011

Tajuk Jangan Meyimpang Dari Isi Kandungan

Hye Readers,

Kali ini aku tergerak nak tulis pasal berita yang disampaikan..kita sebagai bloggers pun ade tajuk dalam entry kita dan tak dinafikan tajuk antara benda yang penting untuk menarik perhatian orang membaca artikel kita..

Tapi aku bukan nak citer pasal tajuk-tajuk bloggers yang ade tapi lebih kepada tajuk yang dilaporkan oleh orang-orang yang dibayar untuk meyampaikan berita atau lebih senang kita panggil tajuk akhbar..

Sebelum aku ulas lebih lanjut pasal hal nie jom baca 2 akhbar yang kira famous di negara kita..

Kosmo = Bayi Terselamat Cubaan Culik


The Star = Car Thief Drive With Baby On Board


Berita yang disampaikan adalah berita yang sama tapi tajuk yang berbeza..Kalau mengikut situasi tajuk yang sesuai adakah seperti yang dilaporkan oleh akhbar The Star..kerana dari tajuk akhbar Kosmo tu macam penjenayah tu berniat nak culik budak tu plak..

Aku pun pelik laa editor-editor nie..benda macam nie bukan 1st time jadi..banyak lagi tajuk berita yang berlainan maksud dari berita sebenar..Sebagai penulis yang professional mereka harus melaporkan berita dengan betul dan bukan menjual tajuk-tajuk panas sahaja..

Itu je laa buat setakat nie..kalau korang rasa tak nak kena tipu dengan tajuk baca laa akhbar lain selain dari kosmo sebab aku da perasan banyak kali gak kosmo nie gunakan tajuk yang meyimpang maksud..hehehe..till my next entry…

Regards,
-Strider-

7 comments :

  1. betullah! saya pun kurang gemar baca kosmo..sbb mcm tak membina fikiran yg baik. takde isu yg meluaskan daya fikir pembaca.

    -maaf kpd peminat kosmo..skdr pndgn peribadi saya-

    ReplyDelete
  2. semua 2 salah 1 cara nk lariskan paper diorg lan.

    ReplyDelete
  3. hehe..mcm tu la cara media utk attract readers..hehe..

    ReplyDelete
  4. kdg2 buat tjuk nak suspen je..bila cerita takdlah sgt,.semua nya nak trik perhatian or nk membeli...huhu

    ReplyDelete
  5. suratkhabar mana yang patut kita baca..semuanya propa je lebih.

    ReplyDelete
  6. yup2.praan jugak.maknenye tajuk tu penting,sama penting dgn isi.hu3

    ReplyDelete
  7. Saja nak mensensasikan berita tu... tapi, kadang-kadang tu sampai fakta berita yang nak di sampaikan tu pun da lah.... itu yang tak sepatutnya berlaku....

    ReplyDelete