Monday, October 3, 2011

Dilarang Mengambil Peperiksaan

Hye Readers, 

Sekolah sepatutnya menjadi tempat untuk pelajar menimba ilmu.Namun ape yang aku baca melalui Utusan baru-baru nie agak mengejut kerana terdapat pelajar yang dilarang menduduki peperiksaan atas sebab sebab yang aku rak munasabah. 

Utusan juga memetik kenyataan salah seorang jari bapa pelajar itu yang mengatakan: 

“Ini bukan masalah anak kami tidak mahu ke sekolah tetapi soalnya mereka dilarang menduduki peperiksaan kononnya bodoh. Kami mahu siasatan lebih telus dan berharap kementerian memandang serius kes itu,” kata mereka. 

Pihak sekolah dikatakan datang ke rumah pelajar dan menasihati mereka supaya tidak menduduki peperiksaan dan apabila laporan dibuat ke sedangkan apabila pihak Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) membuat siasatan, pihak guru pula menyalahkan murid kononnya mereka enggan datang mengambil peperiksaan. 

Aku rasa ape yang dilakukan oleh pihak sekolah ini juga adalah satu tindakan yang tidak bermoral kerana hanya mengejar reputasi yang baik tanpa memikirkan nasib pelajar yang lain. Pelajar yang lemah seharusnya diberi lebih tumpuan disekolah.Pelajar yang lemah diakui akan mencacatkan peratus lulus (pass-rate) di sesebuah sekolah tapi itu bukan alasan untuk menolak tepi hak seseorang pelajar. 

Aku pun tak tahu pihak sekolah ada penjelasan yang lain disebalik kejadian ini tetapi aku nak juga tahu apakah sebab utama pelajar itu dalarang dari mengambil peperiksaan. 

Regards, 
-Strider-

5 comments :

  1. kesian kan student tu.akak baca kat paper ari tu.mmg alasan cikgu tu tak masuk akal langsung.harap dapat penyelesaian terbaik.at least bdk tu amik gak exam..upsr..

    ReplyDelete
  2. kesian budak2..
    mak bapak lagi kesian..

    ReplyDelete
  3. Jat rasa mesti dia xnk bg prestasi sek dia menurun,2yg dia halang.tp sgtlah x logik,mcm zaman kuno je.

    ReplyDelete
  4. dah boleh komen.. :)
    Saya ade baca jawapan UPSR
    yg kakak saya tgh tanda skang...Ade yg terlalu teruk karangannye..mcm x percaya dh thn 6 masih xtau menulis dgn betul..Tp salute kat pengurusan skolah yg x larang dia amik xm.. sungguh x bermoral pihak skolah yg larang budak2 lemah pelajaran utk amik xm.. :(

    ReplyDelete
  5. ish ni dah kira diskriminasi la...x patut tul!!! huuhuu poor the kids..

    ReplyDelete