Wednesday, December 26, 2012

#1009 - Pandangan Mengenai Rokok Elektronik Dari Segi Kesihatan

Hye Readers,

Tadi aku ade terbaca status post kat FB yang nak tahu sama ada penggunaan Rokok Elektronik nie diluluskan oleh Kementerian Kesihatan kerana terdapat dakwaan yang ia mampu menyebabkan risiko penyakit paru-paru berair..so aku amik kesempatan menjelaskannya dan juga untuk pengetahuan umum sesiapa yang tak menggunakanya. 



Aku bukan seorang doktor tapi sebagai pengguna aku sendiri dah buat beberapa kajian melalui internet dan apa yang aku bakal tulis ini adalah hasil dari kajian aku sendiri.Rokok Elektronik atau dipanggil Personal Vaporizer (PV) Mula dipaternkan oleh Herbert A. Gilbert pada 1963.


Pada masa tu ia lebih dikenali sebagai "a smokeless non-tobacco cigarette"..Namun ia tidak dikomersialkan sehingga tahun 2000 oleh seorang pharmacist dari China. Mengenai tentang status KKM tentang rokok elektronik nie aku belum jumpa apa-apa kenyataan rasmi dari Kementerian Kesihatan.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyatakan pada September 2008 melalui kajian telah dijalankan menunjukkan bahawa rokok elektronik adalah terapi gantian nikotin yang selamat dan berkesan. Info nie aku dapat dari wikipedia.


Tapi aku juga pernah jumpa artikel dalam Daily Mail UK yang menyatakan tentang keburukan E-Cig nie dari segi kesihatan, tapi selepas baca untuk beberapa kali beserta dengan komen pembaca kat sana ternyata itu semua hanya mainan politik (Klik Sini)..untuk makluman E-Cig tak tertakluk kepada cukai tembakau.

Aku juga pernah baca yang yang saintis masih tak dapat membuktikan kesan sampingan E-Cig nie..let put this way, Rokok Elektronik tak dijamin selamat tapi ia lebih selamat daripada rokok tembakau. Jadi terpulang laa pada kita untuk memilihnya.

Sumber Rujukan:
Wikipedia
Daily Mail
E Cigarettes Direct

Regards,
-Strider-

9 comments :

  1. haa tu laa Na pun dpt taw dari kawan Na pg td dye kata kawan dye kena paru2 berair sbb tertelan flavor..tu yg musykil skit Lan..
    sbb kenapa dye tertelan flavor tu klau tak leek sure xde ape kan?? kalau Lan ade apa2 lagi Info bout this vapor plz share eh!

    ReplyDelete
  2. Jna: Kalau stakat likuid naik atas and masuk dalam mulut tu no problem asalkan dia tak minum likuid tu mcm minum air..oaky2, nanti kalau ada apa2 update lan bgtau..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. nice sharing, kak jna eh bukan ada buat entri pasal nih ke hihi

    ReplyDelete
  4. setuju..at least ia lebih baik drpd rokok biasa tu.

    ReplyDelete
  5. @shasha yacob
    Yup kak Jna memang penah buat entry pasal e-cig nie tapi yang nie lebih kepada pandangan dari segi kesihatan..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. tak kira la rokok apa pun,klu tak hisap rokok terus kan bagus.hehe

    ReplyDelete
  7. @Puan Kutu
    bagi orang yang tak hisap rokok senang kak..tapi kalau dah hisap rokok payah gak nak tinggal habit tuh..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  8. hmm.. mcm tu ke.. sbb duduk dlm kalangan family yg xmerokok xtaw sgt.. ayah pun dah berenti dgn sendirinya.. so, lagi lah xtaw benda ni.. huu~~

    ReplyDelete
  9. Let us put this way...

    Rokok biasa atau rokok elektronik ni sama je bahaya pada perokok.... Cuma rokok biasa ni bahaya kepada orang sekeliling, tetapi rokok elektronik ni selamat untuk dorang (tiada asap, tiada bau, tiada habuk rokok).. Jadi anggaplah perokok elektronik ni bertujuan untuk menjaga keselamatan orang sekeliling... Hehehehe

    ReplyDelete