Wednesday, December 19, 2012

#1005 - Boleh Ke Lelaki dan Perempuan Berkawan Baik?

Hye Readers,


Few day ago aku ade tweeting dengan seorang kawan dan antara topik yang kitaorang borakkan ialah boleh ke perempuan dan lelaki berkawan??So kat sini aku nak bagi sedikit pendapat aku tentang isu nie??Isu nie sebenarnya satu isu yang grey area dan takda kata muktamad.

Sebelum seseorang lelaki dan perempuan nak berkawan baik kedua-dua harus faham apa itu term "kawan baik" sambil mengambil kira beberapa aspek seperti berikut :-

Perasaaan
- Benda nie yang paling susah nak kawal sebab perasaan nie kadang-kadang diluar kawalan kita.Perasan itu mungkin boleh datang kemudian tanpa kita sedari.Try cari kawan yang memang bukan taste untuk dijadikan kekasih...Aku rasa dia membantu dalam hal ni.

Tatacara Berkawan.
- Sebagai kawan korang kena tahu limit yang seorang kawan boleh buat..Kawan bukan sekadar support segala decision yang kita lakukan tapi kawan juga kena ada sikap tak bersetuju dengan kita..kalau apa kita cakap semua dai "Yes" jer meaning orang tu susah nak buat kawan baik..at some point dia akan fall in love ngan kita or make us fall in love with them

Sentiasa No 2.
- Bagi yang ada kekasih pulak rajin-rajin lah utamakan kekasih dari kawan baik(yang berlainan jantina) supaya tiada sifat curiga dari kekasih..Seorang kawan yang baik tentu memahami apabila kawan dia mendahulukan kekasih daripada dirinya...

Jadilah seorang Wngman/Wingwoman Yang Baik
- Kalau tadi mereka yang dah ade kekasih yang bujang pulak lain perananya..Sentiasa laa menjadi Wingman atau Wingwoman yang baik apabila bab2 nak mengorat nie..Seorang kawan yang baik akan cuba mencari pasangan yang terbaik untuk kawanya.

Benda yang aku nyatakan pun berdasarkan pengalaman aku..Aku akui ia bukan satu tugas yang mudah..Selalunya pihak perempuan yang susah nak menerima disebabkan mereka takut mereka akan jatuh cinta.tapi aku tak salahkan mereka sebab lumrah alam, hati perempuan memang lembut.

So far aku ade 2 orang kawan baik yang terdiri daripada wanita dan so far semuanya okay...Ini merupakan kali kedua aku mencuba setelah percubaan pertama dulu gagal apabila one of us telah melangkaui batas yang sepatutnya..We still be friends tapi dah tak rapat macam dulu..

So its up to you sama ada nak berkawan secara rapat atau tak..Aku sendiri pun belajar dari kesilapan yang lepas..But thats just an opinion..Apa yang aku cakap nie pun bukan 100% betul..Bagi aku dalam friendship tak kira baik atau tak yang penting adalah niat.. :D

p/s: Ini untuk rujukkan mereka yang belum berkhawin.

Regards,
-Strider-

7 comments :

  1. Masa tak kawen lg dulu ada la kwn baik lelaki.yang tatacara berkawan tu akak setuju sgt..

    Dah kawen ni dia pun paham apasal akak tak contact dia langsung dah.sebab dulu akak dah cakap kat dia"aku dah kawen nanti ko jgn buat2 bangang lak pi sms aku la call aku ke.."hahahh..

    ReplyDelete
  2. wah, penulisan berdasarkan pengalaman. bagus tips2 yg diberi.

    utk yg dah kawin mcm akak ni, tak berani nak kwn baik dgn lain jantina. byk buruk dari baik.

    ReplyDelete
  3. Tak salah lelaki dan perempuan berkawan. Yang penting, kita perlu tahu batasan dalam perhubungan...

    ReplyDelete
  4. Aku ramai kawan pompuan..petuanya kena layan selamba ajer macam kawan2 lelaki...hehehhe

    ReplyDelete
  5. Berkawan tak kira spa x slah...yg pentimg tau batas..yg tak ok tu sebab masa nak mula2 kenal dulu niat bukan nak kwn pun...niat tu penting tp ia x plak halalkan perbuatan..tu kena ingat..

    ReplyDelete
  6. Na kan malas nk kawan baik dgn laki dahh..sbb bilaaa baik je terus rasa sukaaa dah 2 kali jd mcmni..
    ;D

    ReplyDelete
  7. setuju setuju setuju. memang boleh jadi bestfriend.
    but i have 2 male bestfriend.
    and this is the truth about them. dorang hanya cari saya bila drng gaduh/ break dgn gf dorang, to be their love counselor and bila saya gaduh dgn bf sy, i text them, they won't reply! both of them! that's why i am sticking to my female bff because they always there for me.
    but sy masi anggap dorang tu bestfriend sy up until now. still trying to be their good love counselor.
    i guess girls are made to be a better friend than guy. kikiki

    ReplyDelete