Wednesday, April 17, 2013

#1118 - Songkran Water Festival (Part 1)

Hye Readers,

Selepas beberapa hari tak update rasa rindu makin kuat pulak dekat blog nie..Kepada sesiapa yang tahu last week aku bertolakke bangkok dengan hajat untuk mencari shopping laa konon...Tapi trip aku tu rupanya jatuh pada Tahun Baru untuk rakyat Thailand or lebih dikenali sebagai perayaan Songkran.

Songkran Water Festival adalah satu perayaan dimana orang Thai menyambutnya dengan menyimbah air antara satu sama lain. Perayaan ini juga merupakan salah satu perayaan yang penting kerana selain dari cuti umum, ramai juga rakyat thai yang pulang ke kampung halaman bagi menyambut perayaan ini bersama keluarga.

So, sepanjang 3 hari aku disana kebanyakkan kedai kat sana tutup dan sekaligus menutup nafsu aku untuk bershopping...Dah laa kat sana susah nak cari kedai yang jual barang lelaki, bila 50% kedai tutup korang bayangkan laa macam mana susah aku nak barang kan???

But it was a good journey sebab itu merupakan pertama kali aku berada di bangkok dan perayaaan Songkran nie something yang different. Aku igtkan dorang main simbah-simbah air ini di tempat tertentu jer tapi jangkaan aku memang meleset.

Almost setiap jalan ade jer orang simbah air..Aku sampai dah tak terkira berapa kali aku kena simbah dengan air..Tapi aku tak berdiam diri kerana selepas setengah hari kena simbah aku pun pergi beli water gun dan memulakan peperangan air dengan rakyat thai...

Seriously rakyat Thai memang sporting bab-bab simbah air nie sebab one of them tak marah bila kena simbah..Even yang tengah otw pergi keje/class/ etc pun hanya senyum bila kitaorang tembak air ke arah mereka.

Disebabkan time tu penggunaan air terlalu banyak dan mostly bila keluar aku akan basaah jadi aku tak bawak pun camera keluar dari hotel untuk bergambar but incase kalau korang nak tau macam mana situasi Songkran Water Festival tu, aku attach beberapa keping gmbar yang aku dpt dari internet.

Jabatan BOMBA mereka pun turut memeriahkan suasana
Mat saleh memang suka pesta-pesta macam nie.
Senyum jer kena simbah

Simbah Air tahap takde hati..

Acara simbah bersar besaran macam

So thats all for now...Nanti aku akan update lagi cerita pasal Bangkok nie...Hari ini aku ingat nak concentrate dengan BW blog kawan-kawan yang dah lama tak singgah..Kepada yang dah follow blog Downtown aku tu thanks a lot..kepada yang belum lagi sila laa (Klik Sini) yaaa..

Sekian Terima Kasih,

Attention Iexa: since i cant access ur blog because its been private, so which one should i go coz i forget ur other blog address..Let me know yaa.. hehe :D

Regards
-Strider-

17 comments :

  1. Wahhh...
    Syoknyaaaaaaaaaaaa...............
    Pegi jenjalan ye...
    Pesta ni menag tak boleh nak marah.....
    AJ teringin nak join...
    Macam best...
    SO siapa menang perang tu??
    lan ke orang lain... hehheheh???

    ReplyDelete
  2. Weee..syok jugak. Tapi sbg pelancong susah gak kalau baju basah.

    ReplyDelete
  3. salam..
    siht ker?
    maaglah ya sy tak dpt jejak sini beberapa hrni huu..
    aik jauh peri ada urusan kerja or makan2 bwa kluga?

    ok sy akan tggu.

    ReplyDelete
  4. amboi bomba pun turun meriahkan suasana yer...hehe

    ReplyDelete
  5. Macam menarik je ni bro.. Kalau aku bawak baldi je terus.. Baru puas hati...

    ReplyDelete
  6. wah.bestnya dapat main simbah2..ahaha..tanpa rasa bersalah pulak tu..

    ReplyDelete
  7. Hehehe timing tak betul... jenuh la nak keringkan baju...

    ReplyDelete
  8. suka pistol air 2.. dpat tembak org.. perghhh.. mesti gelak x berhenti punya.. dh tentu teman target org yg teman anti.. (ha3.. jahat..)

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum ... takkan photo baju basah lenjun pun x de bro ... nak gak tgk ... hehehee

    ReplyDelete
  10. Wuh.... Kalau sayalah kene mungkin berbakul maki hamun pasal melatah. Tapi masa mancing...tak pernah melatah

    ReplyDelete
  11. memang best pesta nie... rugi tak pi siam thn nie

    ReplyDelete
  12. akak tengok ada gambar pelakon nama dira abu zahar pi sana main air..

    ReplyDelete
  13. Baru nak tanya handphone atau kamera basah tak?
    Mesti meriah suasana disana

    ReplyDelete
  14. tulah mcm menarik kan.. ada pekerja myanmar kat ofis pun ckp kat sana pun mcm ni kan

    ReplyDelete