Monday, December 9, 2013

Soalan Mengenai Pelaburan

[SPONSORED POST]
Hye Readers,

Terima kasih pada Strider kerana memberi laluan kepada saya untuk bertanya beberapa soalan kepada blogger diluar sana. Hari ini saya ingin tanyakan beberapa soalan yang selalunya mempunyai jawapan yang sama.

Apa sebenarnya dikatakan dengan "pelaburan"? saya tahu apabila menyebut tentang pelaburan, bunyinya amat menakutkan. Betul ke tak? tepuk dada tanya selera.Betulkan saya jika saya salah

Persepsi melabur adalah suatu benda yang merbahaya dan jangan sesekali mencuba adalah datang dari orang-orang yang berikut:

1) Orang tua yang pernah melabur dan rugi
2) Orang yang tidak pernah melabur dan dengar orang cakap
3) Orang yang bersifat konservatif dan defensive

Apabila anda terjumpa dengan orang-orang sedemikian, cuba anda tanya beberapa soalan di bawah:

1) Adakah encik pernah melabur?
2) Adakah encik pernah belajar walaupun sedikit apa-apa tentang pelaburan? Apa yang encik tahu?
3) Siapa yang ajar encik tentang pelaburan? Siapa nama dia?

Berdasarkan 3 soalan yang saya berikan tadi, berikut adalah jawapan- jawapan yang mungkin anda akan didengari

Soalan1:
1) Pernah tapi dah lama dah. Rugi
2) Tidak pernah tapi TAPI kawan/sedara dan lain-lain pernah melabur dan rugi

Soalan 2:
1) Adalah belajar sikit-sikit tentang pelaburan
2) Takde, saya dengar orang cakap benda tu bagus, so saya masuk jela

Soalan 3:
1) Ada kawan saya dulu ajar tapi saya tak ingat dah
2) Ada ejen ajar saya.nama dia ahmad ( ingat-ingat lupa nama ejen)

Cuba tanya beberapa soalan tadi  kepada sesiapa sahaja. Mungkin anda akan mendapat jawapan hampir sama dengan apa yang saya berikan. Apakah sebenarnya maksud pelaburan? dan adakah ia sesuatu yang merbahaya? 

Anda boleh call saya terus jika ingin tahu jawapan sebenar untuk soalan diatas atau nantikan penjelasan dalam posting berikutnya. Sebelum saya mengakhiri entry izinkan saya mendapatkan pendapat asas anda tentang pelaburan.

Regards,
Ad Adnadi
012-3423331

[SPONSORED POST]

19 comments :

  1. owhh... ini entri dari blog org lain yer... bgs jugak yer.. dpt timba ilmu tentang pelaburan sikit sebnyk.

    ReplyDelete
  2. nak tanye sikit la bang...ini pelaburan apa nie bang..??? saham..?? emas..??? duit..??

    ReplyDelete
  3. pelaburan ...terpulang kepada jenis pelaburan ...

    ReplyDelete
  4. melabur dlm btk RM , ada turun naiknya . melabur dlm btk hartanah selamat sikit lah ...

    ReplyDelete
  5. ooo bagsunye, yumida pun kurang faham bab pelaburan ni
    tp spt yg kita tau pelaburan tu baik utk jangka masa pjg, utk future kita kan strider
    isi tabung nuffnang sini-transition

    ReplyDelete
  6. T kasih diatas perkongsian Strider.. info yg bermanfaat..

    ReplyDelete
  7. Mine still on going..Kena pilih pelaburan yang betul. Then kena mixed yang high risk dengan low risk..ASB is the best untuk yang low risk..kalau high risk go for future..shares kena selected ..kalau tak bahaya..sekadar berkongsi..

    ReplyDelete
  8. Oh wow, seems like im pretty interested to know more about Pelaburan ^^
    Looking forward for your next entry.. Do let me know when you posted it.

    ReplyDelete
  9. aiza kurang memahami bab pelaburan ini.. selalu juga berfikir negatif mengenainya.. menabung maple.. :D

    ReplyDelete
  10. cuma kena jari pelaburan yg betul2 menepati hukum syarak...

    ReplyDelete
  11. dulu masa study..ada masuk kelas pelaburan hehe sebenarnya tak merbahaya pun cuma berisiko la..hehe

    ReplyDelete
  12. singgah click taylor dan hotlink.. :)

    ReplyDelete
  13. terima kasih atas infonya ..acik tak faham sangat tentang pelaburan nie

    ReplyDelete
  14. Bagi Ida pelaburan dalam unit teras saja yang lebih selamat sekarang...

    ReplyDelete
  15. ika zero knowledge about pelaburan ni....

    ReplyDelete
  16. waa.. hebat.. siap dah ada sponsored post...

    ReplyDelete