Wednesday, February 6, 2013

#1054 - Unfriend Facebook Orang lain

Hye Readers,



Tadi aku ada baca one article at Malaysia Insider pasal tajuk Unfriending’ annoying people hurts their feelings. Korang boleh full story dan statistik yang diterbitkan oleh Hawaii International Conference mengenai bab nie...

So ade acoount facebook tak??pernah tak unfriend seseorang kat facebook??Secara jujurnya aku pun pernah buat terhadap orang yang tak kenal dan kerana status-status dia yang asyik jiwa kacau jer..Bila aku bagi advise tak habis-habis dengan komen "biarlah, hidup saya bukan awak".

Itu salah satu contoh kenapa aku unfriend orang..Sebenarnya aku jenis tak kisah nak approve stranger kat facebook as long aku tau serba sedikit detail dia especially macam mana kami boleh connected..Contoh kalau dia add dan bgtau dia seorang blogger takde masalah untuk aku approve.

So back to the survey, mengikut kajian yang telah mereka jalankan ade 4 jenis post yang selalu membuatkan
seseorang itu akan unfriend kawan facebooknya..antaranya ialah:-

1. Selalu Update Status dan Post yang tidak penting

2. Selalu posting topic yang sama..kebiasaanya melibatkan politik dan Agama.

3. Selau membuat posting yang tidak sesuai untuk tontonan umum seperti sexist dan racist.

4. Post yang memboringkan seperti mengenai anak, makanan, etc...

Bagi aku sebenarnya benda ini sangat subjective walaupun ade beberapa point yang boleh diterima pakai..orang menggunakan facebook atas beberapa sebab..ade yang nak kawan beribu, ade yang memang nak cari kawan dan ade juga yang terhad kepada mereka yang dikenali sahaja...

The last point from the article is jika seseorang itu unfriend kawan facebook mereka, orang itu akan berasa kecil hati dan mungkin tidak mahu berkawan dalam dunia realiti..Betul ker???Kalau aku its depends pada sapa yang unfriend aku..Kalau korang unfriend aku nanti aku balik nangis untuk seminggu dua..hehehehe

Regards,
-Strider-

10 comments :

  1. haha...betol2..mnyemak jew post bnde2 xptg

    ReplyDelete
  2. hehe. sy jarang approve friend request.

    kalau nak unfriend pun tak kisah kot. Tp kalau kawan rapat, adala jugak meraung sikit2 setahun dua ;) hihi

    ReplyDelete
  3. aku pernah unfriend seseorang sebab terlalu kerap sangat invite main poker.

    ReplyDelete
  4. Yeke menangis seminggu dua??
    AJ penah jugak unfriend.....
    Yang suka tag bisnes yang tak sesuai macam barang baby ke, lepas tu gambar2 duit buat downline, mlm bagai...
    Sooooo Annoying.....

    ReplyDelete
  5. Xtau nk komen ape..
    Cuma ade sedikit pesanan yg mesra alam

    "unfriend la yun kalau bani!!! "

    ReplyDelete
  6. hehe..nice entry bro.. :D setuju2..pernah unfriend someone sbb dia like gambar2 yang dah berkurun lama, sampai beratus notifications nama die sorang ja...padahal xkenal pun, mcm sycho pun ada, delete n blocking terus..heee

    ReplyDelete
  7. haha. dulu mula-mula ada facebook semua nak approve friend request !! tapi sekarang sibuk unfriend balik sebab serabut kat wall :pp

    ReplyDelete
  8. dulu masa mula2 berFB main approve je sape yg nak jadi friend tapi sekarang dah mula unfriend semula org2 yang tak kenal.

    ReplyDelete
  9. this really captured my attention. just couple of weeks ago, someone unfriend me from FB. well I have to admit tat part of it was my fault I shouldnt post something hurtful on FB and dalam masa yg sama seseorang ni pulak terasa. So seseorang ni ingatkan I tujukan kpd dia,so she unfriend me.

    Tapi main point kat sini, don't you think to unfriend someone on FB is way too childish??

    ReplyDelete
  10. akak jenis approved org yg dikenali je. Jadinya kalau agak2 nyampah, cuma set hide post dia. Takle sampai unfriend.

    ReplyDelete