Friday, February 8, 2013

#1059 - Salah Penganjur Atau Masyarakat?

Hye Readers,

Seorang Warga Emas Hampir Pengsan Akibat Keadaan Yang Begitu Sesak
Kekecohan sewaktu pemberian BR1M yang dilaporkan oleh utusan sebenarnya tidak boleh dimaafkan.Sebagai sebuah negara yang moden, kejadian itu amat memalukan..Somebody gotta be blame..tapi adakah salah penganjur atau salah masyarakat??Sebelum kita lontarkan pandagan mari kita tengok apa yang tejadi...

Menurut laporan kekecohan bermula pukul 10 pagi apabila 6,000 penerima enggan mengikut arahan beratur oleh pihak urus setia, sebaliknya terus menyerbu 10 kaunter yang disediakan di dalam stadium itu.sebanyak 19,248 penerima dari Parlimen Johor Bahru menerima bantuan RM500

Persoalanya...adakah masyarakat kita masih tidak bertamadun atau pun terlalu terdesak untuk mendapatkan bantuan sebanyak RM 500 yang diberi sehingga sanggup berasak sesama sendiri..tak cukup dengan itu warga tua(gambar) juga hampir menjadi mangsa kerakusan masyarakat kini..

Adakah penganjur yang patut  disalahkan kerana hanya menyediakan 10 kaunter walaupun tahu hampir 20 ribu orang akan menerima bantuan untuk fasa pertama ini..Mereka harus sedar bahawa rakyat tidak akan mahu membuang  2-3 jam masa bekerja hanya semata-mata untuk mengambil bantuan..

Memandangkan aku tiada di tempat kejadian susah untuk nak cakap yang mana betul dan yang mana salah..tapi benda ini boleh dielakkan jika lebih banyak kaunter ditambah atau pun pusat kutipan diagih-agihkan kepada jumlah yang lebih kecil.

Aku pun dah tatau nak cakap macam mana..Hopefully lepas nie dah takde kemalangan jiwa ketika upacara pengagihan wang BR1M kerana nyawa anda lebih berharga dari RM500...Okay laa, sekarang pun dah malam and aku nak kena pergi tengok kawasan aku kat downtown tu..See ya tomorrow!!!!!

Regards,
-Strider-

6 comments :

  1. salah dua2 rasanya.. penganjur ptt sediakn lebih kaunter.. n masyrkt perlu bgi kerjasama..kalau tak mcm tu lg jdnya..huhu

    ReplyDelete
  2. system diorang ni x betul rasenya.. tempat lain oke je.. patut tambah kaunter and systematic. mesti lancar je semua walaupun ramai. haa.

    ReplyDelete
  3. Penganjur:
    silap diorang tak aware situasi cenggini, bukan kata kat mesia, kat mane2 pon, kalo dah sampai 20k punya org tapi yg lyn cuma 10 kaunter je mane org nak tahan sabo..

    Masyarakat:
    yg jaga kaunter pun manusia juga, kekadang mesti nak break kejap2, masyarakat mana nak paham sume tu, yg die tau nak cepat. heh

    konklusi:
    Sebab kurang kesedaran dari pihak penganjur, berlaku la perkara cenggini..

    sekian

    ReplyDelete
  4. Letak la banyak sikit kaunter. Lepas tu beratur elok2. Kan senang ? hihi

    P/s : Masalahnya benda senang pun depa susah nak buat

    ReplyDelete
  5. Dua2 ada salahnya......
    Tapi penganjur kena lebih sistematik...
    Dan masyarakat pun kenalah bagi kerjasama......

    ReplyDelete