Wednesday, February 13, 2013

#1063 - Gelaran Dan Social Network

Hye Readers,



Abaikan gambar bakal ahli parlimen P119 Parlimen Blogger tu..hehehe..Last week aku ade lepak ngan my friend dan aku tatau camana boleh kuar topic pasal gelaran di social network.Ini bukan gelaran untuk gengster-gangster macam "lan todak" "lan kucing" "Diana Dragon" dan sewaktu denganya..

Ia merupakan gelaran Darjah Kehormat seperti Datuk, Datuk Seri, Tengku, Temenggung, atau atau gelaran Professional seperti Dr, Ar, Sr, Ir, Chef dan sebagainya lah...Ia tak dinafikan sebagai satu lambang kebanggaan kalau seseorang tu terima gelaran..Seriously, aku sendiri akan bangga kalau dapat terima salah satu.

Tapi untuk laman social adakah relevant untuk meletakkan gelaran sebegitu???Sesetengah orang suka letak nama profile dia Ir Azlan, Datin Jna, Dr Ayu jean, Chef Ujie dan lain-lain..Member aku berpendapat benda tu tak sepatunya diletakkan dalam social network coz its just a social network, tempat untuk bersocial tanpa mengira pangkat, umur, bangsa dan jantina.

Tapi aku rasa plak benda nie tak salah kalau account social network tu digunakan secara professional. Contoh kalau seorang Dr nak bukak pages untuk pesakit dia tak salah dia letak nama Dr sebab kalau xde Dr macam mana orang nak percaya kan??

Apa-apa tiada pandangan yang salah sebenarnya sebab memang ade orang yang suka berlagak dengan gelaran walaupun kekadang tu bukan dia punya..Seriously, aku pernah jumpa profile nama something like this " Azlan Datuk Dia" ..come on laa, dalam social network pun nak bagitau ko anak Datuk ker???opsss...

Walaupun apa-apa nama atau gelaran yang diberi tak salah kalau nak guna sebab itu sebab ia diberi...Ia memang diberi untuk dipakai cuma kesesuaianya kadang-kadang kena tengok jugak laa..Aku ade kenal sorang Tengku yang tak pernah memperkenalkan diri dia as Tengku..Sapa dapat tengok Ic dia tau laa dia sapa..hehehe...pendapat korang pulak??

p/s: pendapat saya dan kawan saya adalah berasaskan peribadi semata-mata dan tak ditujukan kepada sesiapa

Regards,
-Strider-

16 comments :

  1. Nak letak Puan Sri la...
    Kehkehkeh..... melebih pulak.. =P

    ReplyDelete
  2. kalau letak nama gelaran artis? haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama artis tu standard sebab itu dah kira idola..aku pun pernah guna nama seseorang sebagai nickname..hehehe

      Regards,
      -Strider-

      Delete
  3. betul la tu. gelaran dalam bidang profesional, nak guna boleh. tapi bila page/account tu ada kaitan dengan bidang dia la. kalau takde tapi saje2 nak letak, tu mengada2 namanya...

    ReplyDelete
  4. ok juga bitdefender tu.... so far so good... review pun rata2 kata ok....

    ReplyDelete
  5. ishhh tak perlu sebenarnya, tak perlu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan??buat apa nak bangga dengan title kat social network??hehehe

      regards,
      -Strider-

      Delete
  6. hehee.. parlimen blogger ep ? haha . first time dgr ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haahahaha..ini parlimen baru...hehehe

      Regards,
      -Strider-

      Delete
  7. yang biasa tengok ada "cikgu" kat awal nama dia.tapi bila tengok status dan komen2 dia tak de rupa perangai cikgu pun..cikgu menjahit gamaknya..heheh

    amboi..amboi..amboi..
    mentang2 akak suka sembur orang..
    diana dragon ye???

    ReplyDelete
    Replies
    1. title cikgu sebenarnya yang bahaya sebab sebagai pendidik dia tak boleh menunjukkan sikap yang tak baik..hehehe

      Regards,
      -Strider-

      Delete
  8. psssttt...nak bagitahu ni saya cucu kepada seorang Datuk. Datuk yang bercucu cicit la tapi. hahaha.


    aku suka entry kau ni...yang nak bagitahu semua orang dia anak datuk tu agak errrr....segan nak cakap. maybe dia bangga kot gelaran ayah dia camtu. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin jugak kot..tapi perlu ade masa yang sesuai dan platform yang betul..hehehe

      Regards,
      -Strider-

      Delete