Saturday, October 20, 2012

Isu Jaclyn Victor dan PERKASA

Hye Readers,



Semalam ade few of my christian fren yang mengutuk sebuah badan bukan kerajaan iaitu PERKASA..at first i thought sebab perbezaan fahaman politik sebab klu korang perasan kadang-kadang PERKASA nie dah macam parti politik dah..

Rupanya bukan sebab politik tapi sebab sebuah perkasa mendesak kementerian penerangan untuk mengharamkan penampilan Jaclyn Victor pada semua media elektronik serta menggesa umat islam memboikot beliau hanya kerana sebuah lagu bertajuk Harapan Bangsa.

So what make perkasa piss off dengan lagu ini serta penyanyinya??Menurut artikel dari Malaysian Digest ia disebabkan lagu tersebut merupakan sebuah lagu kristian dan pada pendapat mereka ia telah menghina agama Islam sebagai agama rasmi Malaysia..antara beberapa lirik yang dipersoalkan oleh perkasa ialah : -

* Bapa, engkau lah Harapan negara ini"
* "Jesus engkau lah Harapan segala bangsa"
*Kau lah satu-satunya Harapan di bumi Malaysia

Itu adalah beberapa lirik yang dikecam hebat oleh PERKASA..Jadi aku pun pergi la cari lagu tu jap sebab nak tau sejauh mana penghinaan lagu tersebut terdahap umat Islam di Malaysia..Tapi based dari apa yang aku dengar lagu tu hanyalah lagu orang kristian di Malaysia yang meminta agar Jesus  supaya pulihkan Malaysia saja..

Seperti yang kita tahu masyarakat di negara kita merupakan masyarakat berbilang bangsa dan agama..Seperti Islam, Kristian juga mempunyai penganut yang terdiri daripada bangsa cina, india, dan lain-lain..

I dont know what to say..for me, Aku tak nampak secara direct tentang penghinaan terhadap Islam sebagai agama rasmi negara..Dari apa yang aku dengar lagu nie hanya sebuah lagu ini just asking that  Jesus bless Malaysia only...

Banyak lagi penghinaan terhadap umat Islam kat negara nie yang perlu dirisaukan..and for the record, lagu ini tak pernah berada di dalam mana-mana album Jac dan aku juga tak pernah dengar dia dimainkan di mana-mana station Radio.. 

So what do you say??

Regards,

4 comments :

  1. Actually, peminat Jacklyn meliputi seluruh masyarakat Malaysia termasuk umat Islam. Lirik lagu tersebut memang terang-terang boleh memesongkan akidah umat Islam itu sendiri jika mereka meminati lagu tersebut. Cuba fahami seni kata ini

    "Jesus engkau lah Harapan segala bangsa"

    Untuk umat Islam, tiada tuhan melainkan Allah.

    ReplyDelete
  2. Bro Hafiz: yup betul tu..tapi mcm sy mention earlier yang lagu nie tak dimuatkan dalam album Jac mahu pun dimainkan di radio..Sebenarnya kalau PERKASA tak point out pasal lagu nie sy sendiri pun tatau..but thaks for your thought..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. strider awk kena faham keadaan skrng..adeeeeeeeeee je yg xkena ;) manusia skrng lebih suka menghukum tp yg merepek! lately ni lagi oppa gangnamstyle jd terlalu femes see ape dyeorg ckp..lagu tu memuja tuhan laa menghina islam laa MEREPEK! for me i sokong ape pendapat u.

    ReplyDelete
  4. Lagu ni cuma dinyanyikan masa di gereja, lagu kristian. Perkasa ni mcm nak point out Islam itu rapuh sekali kalau umatnya dgr lagu sebegitu.

    ReplyDelete