Friday, May 18, 2012

Jangan Menilai Ekin Tanpa Mengetahui Kisah Sebenar

Hye Readers,

EKIN (kiri) memakai inai ketika  ditemui di rumah neneknya di Bachok, semalam.
Gambar Dari Berita Harian
Pagi tadi Berita Harian ade melaporkan yang seorang gadis berusia 16 tahun telah berkhawin dengan pasangannya yang baru berusia 18 tahun...gadis tersebut yang dinamakan sebagai Ekin(Bukan nama sebenar) berkata yang perkhawinan itu terjadi kerana ia sebagai langkah untuk mengurangkan beban keluarga..

Pelbagai feedback yang aku baca mengenai topik nie..Ade yang mendoakan mereka dan ade juga yang kurang bersetuju kerana ia dianggap bukan jalan penyelesaian untuk masalah itu..Mukin ade cara lain untuk meringankan bebenan yang ditanggung oleh keluarga Ekin..

Bagi aku plak aku tak menganggap dia satu benda yang salah walaupun aku kurang setuju disebabkan usianya yang bagi aku agak muda..Dia dan pasangan seharusnya menumpukan perhatian kepada pelajaran disamping aku bimbang yang ini semua hanya satu cinta monyet..

Namun tak elok untuk aku menghukum mereka tanpa mengetahui cerita yang sebenar..Aku pun bukan ade kat sana pun..So aku doakan je laa agar jodoh mereka berpanjangan..Jangan laa kita bersikap kejam menghukum mereka tanpa mengetahui cerita yang sebenar..Kalau nak baca dengan lebih lanjut korang leh (Klik Sini)

Regards,
-Strider-

9 comments :

  1. jodoh pertemuan semua di tangan tuhan...
    tak semua yg kawin awal akn berakhir dgn peceraian.
    mgkin skrg susah.. kemudian... mrk hidup senang dan bahagian.

    semoga bahagia.. dan lalui kehidupan dgn sebaik yg mgkin.

    ReplyDelete
  2. ada org 16thn mmg dah matang.

    ustaz akak dulu kawin dgn prmpuan 16thn. masa tu kami 14thn (form 2).
    bila tengok isteri dia mmg tak mcm bdk 16thn. sesuai kawin dah..

    ReplyDelete
  3. betul tu..semoga jodoh mereka kekal dan bahagia sepanjang hayat..bro bila lag?hehehe

    ReplyDelete
  4. ya. jgn pernah menilai klu tak pernah jalan guna kasut dorang..hehehe ^^

    ReplyDelete
  5. hmmm everything happens for a reason..doakn yg baik2 tuk mereka... ^^

    ReplyDelete
  6. bagus la tu..
    kawen...
    dari kehulu ke hilir berdua..
    baik kawen..
    apa pun niat dia,semoga dia bahagia dengan rumahtangga dia.
    kawen muda tak semestinya akhirnya janda..
    kalau pandai bawak,boleh belayar jauh...tak kisah la kawen pasal duit ke,kawen pasal tak laku ke..kawen pasal dendam ke..
    perkahwinan tu sesuatu yang islam galak kan...

    ReplyDelete
  7. salam kenal..


    pd penpadat guwa, biarlah diorang.. kite sgb saudara sesama islam, doakan yg baik2 je dh la kan..

    takdir deme cam gitu, sape diorang utk tolak :)





    slm kenal,
    cik ana

    ReplyDelete
  8. sy mcm x terkejut sangat bila dengar berita ni..sbb ada 1 kwsn pedalaman kat cni, especially tempat sy practical (not too pedalaman la, it's just far away from town)..kebanyakan yg umur 16-18 dah berkahwin..terutamanya bangsa Murut, one of the races in Sabah. hehe..

    ReplyDelete