Friday, June 20, 2014

#1438 - Ego Lelaki dan Wanita

Hye Readers,



Beberapa hari lepas melalui FB, aku ada bertanyakan pendapat orang mengenai ego siapa lebih tinggi antara lelaki dan wanita. Kenapa aku tanya soalan macam ini? Sebenarnya ia takde kena mengena dengan current situation pun. Benda nie just random topic jer.

Melalui status itu juga aku mendapat feedback sesetengah orang dan ternyata ramai yang memilih lelaki sebagai seorang yang mempunyai ego yang tinggi termasuk lelaki sendiri.


Persoalanya adakah ego lelaki ini tinggi dan kenapa agaknya mereka bersikap demikian? Adakah disebabkan mereka akan memegang prinsip akan menjadi ketua keluarga.. jadi mereka kena tegas dan tak boleh cepat mengalah mengenai sebarang keputusan yang mereka buat?

Bayangkan apa yang terjadi jika seorang lelaki tiada mempunyai ego langsung didalam diri? Ia sudah tentu akan menjadi seorang lelaki yang sering mendengar kata wanita atau dalam erti kata lain dayus. Tidak semua wanita inginkan lelaki yang asyik jadi pak turut mereka.

Wanita juga sebenarnya mempuyai ego mereka tersendiri cuma berbeza sedikit daripada lelaki.. Ada yang berpendapat Ego wanita bergantung kepada personality seseorang itu. Ada yang berpendapat wanita yang berkerjaya mempunyai Ego mereka sendiri kerana tidak mahu nampak lemah di dalam dunia professionalism.



Dalam proses bercinta pula, ego wanita nie kekadang kelakar jugak, Bila gaduh dan teman lelaki pujuk kemain ego lagi dia, nak bagi ini tak nak, nak ajak pegi sini tak nak, merajuk muncung sampai ke tembok cina tapi bila lelaki penat nak pujuk dan perasaan rindu  mereka datang, Ego pun hilang.

Sebenarnya Ego nie satu benda yang subjektif kalau nak dibincangkan kerana ia melibatkan personaliti seseorang dan seperti yang kita tahu, bukan semua orang sama. Kadang-kadang Ego itu boleh menjadi satu benda yang baik kerana ia membuatkan kita menjadi seorang yang tegas dengan keputusan yang dibuat.

Kita sepatutnya menjadi orang yang mengawal Ego kita dan jangan sesekali membiarkan Ego mengawal diri kita kerana itu boleh  mendorong kita untuk membuat keputusan yang salah. Jadi kalau berhadapan dengan orang yang ego, normally apa korang buat?

Regards,
-Strider-

25 comments :

  1. Ego lelaki, keras hati - jangan dicabar. Ego wanita, rimas - pantang ditegur.

    ReplyDelete
  2. Ego bergantung kepada personaliti dan situasi ..

    ReplyDelete
  3. haha..part pujuk tu betul...sokong..tp betul la ego tu subjektif...mmg ssh nk bincangkan..kalau niesa sndiri sllnya akan mengalah..xsanggup aih nk gaduh2..

    menabung promoted content.. :)

    ReplyDelete
  4. dua2 ego tinggi baik lelaki atau perempuan.
    cuma yg bezakan nasib kita la jumpa
    wanita atau prempuan yg terlalu overdos egonya :P

    ReplyDelete
  5. Klau jumpa org Ego?..Malas nak layan...Ehh..Ego dan Sombong tak sama kan?

    ReplyDelete
  6. salam. hurmm biarkan sja kut dia dengan ego dia - malas nak layan hahhaha..
    tapi kan bagi sy lelaki atau perempuan sama tahap ego dia..but depend dengan tuan punya badan tu la..sebab ada perempuan egonya tinggi, ada perempuan egonya rendah..sebaliknya begitu jugak dengan lelaki :)

    ReplyDelete
  7. ada masa dua dua ego, tapi lelaki perlu ada ego tapi mestilah bertempat dan rasional

    ReplyDelete
  8. p.s terlupa :)
    menabung invest smart 2x :)

    ReplyDelete
  9. Ego ni ada baik dan buruknya...ego yang baik adalah ego dalam kerjaya..niat untuk bersaing demi kejayaan...tp kalau dah dari awal ko ego sampai orang x suka nak dekat...nasib la kan...for me..lelaki dan perempuan sama2 ada ego cuma depends on cara orang menilai....

    ReplyDelete
  10. salam perkenalan... im follower #759

    ReplyDelete
  11. pada saya sama je lelaki perempuan..kdg2 ada gak perempuan ego dia lagi tinggi dr lelaki..bergantung pd keadaan dgn perangai..hehe:P

    ReplyDelete
  12. part ego dlm merajuk tu ada benarnya strider
    bila merajuk, nak dipujuk. bila dipujuk, tayang muka masam xmo layan
    bila pasangan dah letih memujuk, mula cari alternatif suruh pasangan pujuk balik..mmg kelakar..indahnya dunia org dah berkahwin

    ReplyDelete
  13. orang lelaki wajib ada ego. baru la nama nyer lelaki. hehehe...

    ReplyDelete
  14. dua2 ada ego.. cuma bezanya laki ego cara laki, perempuan ego cara perempuan.. hehe

    ReplyDelete
  15. Dua2 ada ego.. egonya pun sama je sebenarnya, cuma cara terjemahannya berbeza2...
    Baik lelaki & wanita pun ramai yg tak ego juga.. :)

    ReplyDelete
  16. bab dayus tu , sis lbh suka kaitkan dgn ketegasan . lelaki ego selalunya kerana nak tunjuk power ( ketua dirumah / pejabat ) juga nak cover kelemahan yg dia ada . sis x de masa nak layan lelaki ego ... sis akan buat apa yg sis perlu buat !

    ReplyDelete
  17. Ego macam Mourinho pun orait jugak. Ego dengan manager team lain, tapi dengan fan dia pandai ambil hati. Hehe

    ReplyDelete
  18. bersetuju macam Pha Is tu.. sama2 ada ego dengan cara memasing

    ReplyDelete
  19. Memang lelaki! Hahaha perempuan ego ego pun bila dgn orang yg dia sayang hilang terus ego T.T Hahahah

    ReplyDelete
  20. Rasanya dua2 pun sama... depends on individu or situation... :)

    ReplyDelete
  21. Ppuan bukan ego... tapi dia memang spesis camtu... mulut kata lain... dalam hati lain... yang dibuat lain... hehehe...

    ReplyDelete
  22. Pmpuan kalau gaduh mmg pyh sikit...tpi bukn ego, cuma hndak dipujuk..

    ReplyDelete
  23. sama je cuma ego ni kita boleh kawal jgn ego kawal diri kita pulak. hehehe

    ReplyDelete