Friday, January 3, 2014

1327 - Punca Sebenar Jais Serbu Persatuan Bible

Hye Readers,


Semalam kecoh gak kat laman social pasal berita JAIS Serbu Persatuan Bible Malaysia, Rampas 300 Buah Bible Berbahasa Melayu. Maka ramai laa orang yang memberi feedback yang aku sendiri tak tahu mereka baca tak full story cerita itu. Apa punca sebenarnya bible itu dirampas?

Punca JAIS rampas Bible versi Melayu itu dilakukan kerana kitab bible versi melayu itu disyaki dicetak menggunakan kalimah Allah. Seperti yang korang tahu, isu kalimah Allah ini dah dibicarakan di mahkamah syariah, mahkamah sivil dan juga mahkamah agung dan keputusanya orang bukan beragama islam dilarang menggunakan kalimah Allah.



Namun yang lagi sedih apabila ade umat Islam sendiri tak paham situasi lalu menampakkan tindakkan JAIS itu sebagai satu kesalahan besar. Serbuan yang dijalankan itu bukan berbentuk serbu dan rempuh tapi ia pada pendapat aku mengunnakan undang-undang yang cukup jelas.

Aku tiada masa spesifik tentang kejadian tu tapi berdasarkan laporan akhbar aku boleh rumuskan kronologi serbuan tersebut adalah seperti berikut.;
  • 20 orang pegawai Jais tiba bersama dengan dua orang pegawai polis pada pukul 2 petang ketika pejabat mereka masih belum dibuka.
  • Apabila tidak dibenarkan masuk oleh pekerja premis pegawai Jais meminta mereka menghubungi pegawai atasan mereka untuk mendapatkan kebenaran.
  • Bila pejabat hubungi Lee Ming Choon (Pengerusi Persatuan, Lee berkata jangan benarkan sesiapa masuk kerana Jais tidak ada kuasa ke atas bukan Islam dan mereka juga tidak ada waran untuk menggeledah premis,
  • Apabila Lee sampai, barulah lima orang pegawai Jais dibenarkan masuk.Jais turut menemui ratusan Bible dicetak dalam Bahasa Melayu dari premis itu dan merampas 300 buah bible.
Jadi bagi aku tindakkan yang JAIS lakukan itu tidak salah dari segi undang-undang. Dari segi etika memang JAIS tiada kuasa mencampuri urusan agama lain tetapi dalam kes ini pihak JAIS hanya menjalankan tugas melalui keputusan mahkamah yang telah diputuskan. 

Aku rasa tiada istilah tidak hormat kepada agama kristian disini kerana pihak JAIS sendiri menunggu pengerusi persatuan untuk tiba sebelum mereka masuk dan menggeledah premis tersebut. Tapi itu hanyalah pandangan aku melalui apa yang aku baca.

Regards,
-Strider-

28 comments :

  1. apa2 hal pun, kita kena rujuk keputusan mahkamah yang awal tu.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.. baru saya tahu apa cerita sebenar Jais serbu gereja.Thanks for the info. Jais tu hanya jalankan kerjanya, yang orang kita pula tahu nak hentam je. mesti la setiap yang Jais buat ada sebab muhasabahnya. kannn? Lama sheila tak singgah sini. sihat bro?

    ReplyDelete
  3. yes, agree.. konsep nye sama mcm JAIS cegah maksiat kena serbu masuk hotel.
    tak kan nak mintak persetujuan mahkamah kot.. peliks laa

    ReplyDelete
  4. ini la keyboard warrior ... main cakap je kat laman sosial tanpa selidik dahulu apa pekara yang sebenar nya..

    ReplyDelete
  5. Toleransi antar beragama itu perlu :)

    ReplyDelete
  6. ada tengok ni kat tv tadi
    tp x tengok n dgr keseluruhan
    ooo mcm tu rupanya kisahnya
    aah kan..bahaya kalau kita x tahu cerita sebenar lepas tu kita bagi pendapat..disebarkan melalui laman sosial lg..sure byk feedback yg diterima..lagi bertambah malu kalau yg kutuk kaw2
    hadoiii...
    menabung nuff sini-ikea

    ReplyDelete
  7. aku nak komen lebih pun, takut salah. tp yg aku tahu, JAIS cuma nak protect maruah agama Islam itu sendiri. dan pada pendapat aku, gereja pun bersalah sbb x ikut arahan mahkamah.

    ReplyDelete
  8. tgk gak berita smlm tapi sikit sgt info dia

    ReplyDelete
  9. sedih. umat Islam ditindas di luar sana. agama Islam dipandang rendah, dipulaukan dan diasingkan. bahkan ada negara yg mengharamkan pengamalannya.

    mengapa masih menyebelahi orang lain tanpa mencari maklumat yg tepat?

    sedih ~.~

    ReplyDelete
  10. mungkin org yg membaca tu membaca dr sudut lain dan kita baca dari sudut lain.. mmg hak beragama tu ada..JAIS pn bukan ceroboh dan serang mereka kan..jadi xsalah la tindakan dorg..hemm...

    ReplyDelete
  11. ok bro..aq baru tau berita ni..owh itu tindakan yg bgus..aku skong

    ReplyDelete
  12. Rasanya ada something wrong kat sini...tak tau apa niat dan tujuan sebenar coz dalam Islam kita tak dibenarkan raided tempat ibadah ugama lain..dan serbuan ni juga tak dimaklumkan kepada MB dan EXCO dengan alasan terlupa..something fishy is going on..Hanya Allah yang tau tujuan sebenar dia orang...

    ReplyDelete
  13. sensitif kan isu ni... bahaya nk ulas lebih2

    ReplyDelete
  14. Betul tindakan JAIS tu. Alahaiii, takkan la orang Islam sendiri taknak sokong? Sampai bila nak biar

    ReplyDelete
  15. Aku sendiri pun tidak berani ulas isu ini sebab kita mungkin tidak tahu ada cerita disebalik cerita.

    Juga jangan cepat kata macam-macam kat JAIS. Mereka buat sesuatu operasi tu bukan main hentam saja. Ada siasatan awal dan ikut undang-undang.

    ReplyDelete
  16. semoga iman orang melayu masih kukuh dan tahu membezakan hukum Allah benar serta yang palsu .

    ReplyDelete
  17. Mmg betul tu.. klu ikut perundangan di nagara kita dah sah tak boleh. Kenapa nak buat juga & statement org Islam spt diatas tu mmg tak patut. Kekuatan Islam adalah bergantung kep org2 Islam tu sendiri.. & statement tanpa kajian mcm ni sungguh memalukan Islam itu sendiri... Maaf klu komen aku ni klu menyentuh beberapa pihak, ini pendapat aku sendiri.. lebih baik diam dari tak pasal2 nak mempertahankan agama lain tanpa jelas hujung pangkal ceritanya.. Nauzubillah..

    ReplyDelete
  18. pg td ada terbaca status someone kt FB marahkan Jais serbu & kacau rumah ibadat mereka. Dan dibackup oleh saudara seagama kita. Mula tak phm cerita. Then dah faham. Sy terfikir, knp bila kita Islam nk backup agama sendiri kita kena bash dgn saudara seagama walhal agama lain terangan cuba menjatuhkan kita. Emmm.. isu agama mmg sensitif tp itu hakikat yg sy nmpk kblakangan ni..

    ReplyDelete
  19. kalau JAIS xbuat tindakan maka makin ramai la isu kalimah allah disalah pakai. good job JAIS

    ReplyDelete
  20. Helo bro strider. Bukan apa. Qila mmg setuju sangat sangat lah dgn pandangan bro.
    Apa punya muslim lah duk kutuk jais.
    GONG betul hehehe.
    Dalam bible ada Allah, memang angin lah. Wallahu'alam.
    Tp qila setuju je JAIS gi serbu.
    Sadly, ada jugak eh yg muslim malay marah dkt Jais. Kesiannya Jais......

    :)

    ReplyDelete
  21. sebenarnya ramai orang salah faham dengan istilah toleransi. diorang tak tahu yang tiada toleransi sekiranya ia berkaitan agama dan akidah..

    ReplyDelete
  22. ada sebab musababnya.... hmmm... hnya org yg tahu sebab dan akibatnya faham

    ReplyDelete
  23. aiza rasa tindakan jais memang wajar berdasarkan kepada keputusan mahkamah.. jadi seharusnya tiada persoalan kenapa pihak jais tak menghormati agama lain.. menabung churp2..

    ReplyDelete
  24. betul juga apa jais buat tu....ika pun tak berani nak comment lebih2 isu ni...

    ReplyDelete