Thursday, January 30, 2014

Ilmu Blogspot Blogger Malaysia

Hye Readers,


Walaupun bulan Januari ini aku agak busy tapi akhirnya sempat juga aku siapkan entry untuk penyertaan Ilmu Blogspot Blogger Malaysia yang dianjurkan oleh +HASRUL HASSAN . Untuk kontes ini aku perlu memberi apa-apa ilmu mengenai blog yang aku tahu. 

Pengenalan
Apa yang aku cuba sampaikan ini sesuai untuk blogger baru atau pun yang lama, anda tidak perlu mempunyai kepakaran teknikal kerana ia lebih kepada ilmu umum.Antara 3 ilmu yang aku ingin sampaikan disini ialah mengenai Etika Blogger, Bentuk Penulisan dan juga Jaringan Social (Networking) 

1. Etika blogger
Aku pernah publish mengenai kepentingan etika ketika berblogging. Etika sebenarnya sangat penting kerana ia akan menentukan identiti sesebuah blog/blogger. Antara etika yang harus dipatuhi ialah tidak menerbitkan entry plagiat (copy paste). Tidak menerbitkan kandungan yang masih diragui atau khabar angin dan bertanggungjawab terhadap artikel yang diterbitkan. Ini termasuk menukar semula artikel asal jika terdapat sebarang perubahan fakta.

2. Bentuk Penulisan.
Cara anda menulis sebenarnya antara merupakan kunci utama kepada kejayaan sesebuah blog. Penulisan blog juga salah satu daripada bentuk komunikasi. Oleh yang demikian setiap entry yang diterbitkan harus juga mengutamakan pembaca dan bukan saja mengenai penulisnya.

3. Jaringan Sosial (Networking)
Jika anda mempunyai etika dan bentuk penulisan yang baik, networking akan menjadi sesuatu benda yang mudah. Selain daripada mengguna ping aggregator, facebook, twitter, G+ dan lain-lain, blogwalking merupakan salah satu cara yang paling efektif untuk membina network yang baik. Anda juga harus pandai menghargai blogger yang datang untuk singgah dan komen entry yang anda terbitkan.

Kesimpulan
Itu adalah antara 3 ilmu asas yang aku boleh kongsikan bersama anda semua. Ramai blogger yang mengambil remeh mengenai 3 perkara ini tanpa mengetahui bahawa kejayaan sesebuah blog bergantung kepada elemen-elemen ini.

Jika anda tidak percaya, cuba cari seorang blogger yang anda anggap berjaya dan cuba lihat adakah blogger tersebut mempunyai 3 elemen yang saya terangkan tadi. Apa yang saya tulis ini adalah merupakan elemen yang ada kepada blogger yang saya anggap berjaya.

Regards,
-Strider-

Kontes Ilmu Blogspot Blogger Malaysia dianjurkan oleh HASRULHASSAN.COM dan ditaja utama oleh Blog Hebat Syuhada1981.com, Dikbee.com, AbangEnsem.com, EjamOthman.com, Saji.my serta ditaja bersama oleh Blog Mesti Baca Babyaimacomel.blogspot.com, MawardiYunus.com, MiziSempoi.com, DindaMaisarra.blogspot.com, Ecadwinkyasha.com, Terbaek.net, DuniaFarisya.com, Paly.my, Phat.my dan Blog Ieta. Kontes Hadiah Utama Tunai RM400 disokong KomisenJobdirumah serta iBiasiswa.my.


24 comments :

  1. terima kasih diatas tips nie bro... ^_^ apa-apa pun selamat berjaya bro..

    ReplyDelete
  2. good luck dengan kontes nie.... :)

    ReplyDelete
  3. penyampaian maklumat yg menarik . good luck bro ... nak klik mr.nuff tapi tak timbul lak ... sabar yer . hutang pasti dibayar .

    ReplyDelete
  4. perghhh! short simple dan bernas.
    setakat ni yg paling berkesan of course cara penulisan.
    kalau bagus, orang pun jadi tertarik lagi nak baca blog kita.
    good luck en.Azlan.

    ReplyDelete
  5. Salam. Ilmu yg bermanfaat utk blogger picisan mcm AK. Tq atas perkongsian...

    ReplyDelete
  6. mmg tiga benda ni sangat penting,, muja nak sangat bina network dengan event tapi event apa la sangat dok kat kelantan ni.. huhuu

    ReplyDelete
  7. tips blogging yg bagus..aah isu plagiat tgh hot skrg kan..
    Jom berkongsi Ilmu Blogspot Blogger Malaysia

    ReplyDelete
  8. kunjungan balas dari segmen sama..all the best bro :D

    ReplyDelete
  9. perkongsian ilmu blogspot terbaik :)

    ReplyDelete
  10. Menarik dan tertarik nie ... :D
    Moga berjaya ... chaiiyokk..

    ReplyDelete
  11. T.kasih atas perkongsian...sgt berguna utk org2 yang baru nak belajar macam saya..
    Selamat berhujung minggu Strider

    ReplyDelete
  12. 1 lagi, blogger malaysia terkenal kompak, buktinya hampir blogger malaysia mempunyai followers blogger yg banyak, sampe ribuan bahkan

    ReplyDelete
  13. Goodluck Azlan Nice info! ;) Keep it up!

    ReplyDelete
  14. good info dan nice sharing azlan.. semoga berjaya :)

    ReplyDelete
  15. bagus jugak contest yg dorg anjurkan ni..siap bgi ilmu lg kan..gudluck strider!

    ReplyDelete
  16. hopefully sy boleh guna 3 elemen ni untuk menjayakan lg blog sy ni..hehe thanks utk ilmu ni!!^^

    ReplyDelete
  17. selamat bersegmen

    p/s : harap dapat vote blog acik untuk favorite lifestyle blog di media social awards. cara-cara ada di blog acik

    ReplyDelete
  18. nice tips... byk lagi kekurangan dari segi gaya penulisan sy di blog..hihi.. nmpk sgt x berapa matang lagi.. :p

    ReplyDelete
  19. mantap mas infonya dan sangat bermanfaat

    ReplyDelete