Friday, March 1, 2013

#1087 - Pandai Pinjam Tak Pandai Bayar

Hye Readers,

Gambar Dari Metro

Tadi aku ada baca kat Metro mengenai kisah seorang wanita yang berhutang dengan 11 Ah Long dengan nilai pinjaman bernilai RM 30,000...Sebenarnya ada part yang sedih sebab mengikut laporan dia tipu syarikat produksi pastu lumpun seluruh badan dan etc..

Tapi yang buat aku tak kesian ialah pinjaman pertama dia dekat along bernilai RM 5,000 ialah untuk buat PHD..Bagi seorang yang nak amik PHD level, dia sepatutnya tahu yang sebarang pinjaman Ah Long akan membawa bencana dan ia bukan pertama kali..

Aku tak tahu PHD apa yang dia nak amik sebenarnya, tapi setahu aku waktu aku tingkatan 4 atau 5 kita ada diajar tentang keperluan dan kehendak..dan bagi aku PHD itu adalah satu kehendak dan bukan keperluan dalam hidup..Banyak lagi orang surive kat Malaysia without PHD..

Aku tak tahu nak kesian ke tak bila dengar berita-berita camni..Normally orang pinjam Ah Long sebab ahli keluarga sakit, hantar anak belajar dan etc..Belum pernah aku dengar officially orang pinjam Ah Long sebab-sebab macam nie..

Aku pun tak paham kenapa dia perlu tunggu sampai dia berhutang dengan 11 Ah Long baru dia nak tampil ke hadapan..Sepatutnya since along pertama ugut dia, laporan polis harus dibuat..Tapi ntah laa, maybe she had her own reason..

Apa-apa pun aku mengingatkan diri aku dan korang semua supaya tak tejebak dengan Ah Long nie atas apa-apa sebab pun..Nanti kalau aku sempat aku akan update citer pasal kawan aku dengan Ah Long nie...till then be safe and say no to Ah Long.

Regards,
-Strider-

8 comments :

  1. erm.....pandai mana pun kita (amek phd) still ada skit perbuatan yang boleh dianggap bodoh kita pernah lakukan...

    ReplyDelete
  2. Mungkin kehendak dia tapi x mampu.. Uni pun tak concern keperluan student kurang mampu.. nak tak nak, pinjam along -_-

    ReplyDelete
  3. Mungkin ada cerita lain ni, mcm tak logik pinjam duit ah long utk amik phd.

    ReplyDelete
  4. Ada cerita lain kot, mcm tak logik pinjam ah long utk phd.

    ReplyDelete
  5. Mak aii banyaknya dia pinjam. Nak bejaya punya pasai. Hurm. Takkan la tadak org nasihat dia. Pi la reja dulu kotya pun nak ambik PHD . Tak susahkan along. Kan along dah susahkan dia. tak gitu? hihi

    Awk ada pinjam bintang saya kan? meh sini balik. ahaha

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum ... loan 5k utk wat PHD tu mungkin cuma alasan dia . Kalau dah sampai 11 ah long , mmg sendiri cari pasal atau ada third party gunakan dia n ugut . So , apa pilihan yg dia ada ?

    ReplyDelete
  7. bahaya kalo kaitkan dgn ah long, yang paling menakutkan kalau depa usik family kita, jgn la sekali pinjam ah long..

    ReplyDelete