Wednesday, October 12, 2011

Lelaki Ucapkan Maaf Mampu Membuat Jantung Wanita Sihat

Hye Readers

Walau marah macam mana kita dekat seseorang itu, kita jangan pernah melupakan 2 kata ajaib iaitu “terima kasih” dan “maaf“.Bagi kita terutama lelaki bendi ni hanyalah 2 perkataan biasa tetapi pada dasarnya perkataan ini dapat membuatkan jantung wanita sihat

Ape yang aku cakap nie berdasarkan kajian yang dibuat oleh sainstis Massachusetts University..Bila kita citer pasal kajian maksudnya ada laa fakta-fakta yang boleh diguna pakai oleh kita..macam mana ucapan tu boleh membuatkan jantung wanita sihat???

Perempuan memang tak suka laa dengan ape yang aku nak cakap nie tapi mengikut kajian perempuan mempunyai sifat kelakuan kasar atau menyakitkan dari orang lain boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah yang dapat memacu risiko serangan jantung atau stroke. Tatapi ketika mendengarkan ucapan ‘maaf‘ dari lelaki ia  dapat menurunkan tekanan darahnya dan secara automatiknya dapat kembali normal sekitar 20% lebih cepat dari biasa.

Bagi lelaki pula walaupun mereka menerima ucapan maaf tetapi mereka akan mengambil masa 20% lebih lama untuk membuatkan tekanan darah mereka turun dan oleh sebab itu jika marah mereka lebih suka bekerja bagi mengalihkan perhatian.

Kajian ini dilakukan saintis di University of Massachusetts Medical School di Worcester, AS. Kajian mengukur tekanan di astolik dari 29 orang lelaki dan 59 perempuan

Betul atau tak aku tak dapat nak bagi jawapan yang tepat tetapi the point is kalau kita bergaduh ngan pasangan/ibubapa/rakan ape salah  mintak maaf..Salah atau tak tu belakang kira..nanti bile dua-dua da cool try berbincang..ini bukan untuk lelaki sahaja tetapi untuk perempuan juga..

Regards,
-Strider-

6 comments :

  1. menarik! hehe. at least sejuk sket hati pmpuan.hehe

    ReplyDelete
  2. mengalah bkn erti kalah,
    meminta maaf bukan semestinya krn kita bersalah.

    ReplyDelete
  3. dengan lafaz maaf tak merugikan kita, malah akan membawa satu perdamaian.

    ReplyDelete
  4. eh!!!betul...laki cal pun leh buat perempuan dupdap2 tau..huhu

    ReplyDelete
  5. kalau nk uat laki mntak maaf kenalah cr psal dgn laki 2 dulu kan?

    ReplyDelete