Tuesday, December 13, 2011

Cara Untuk Berbaik Dengan Bos (Part 1)

Hye Readers,


Kali ini aku nak share skit tentang tips yang agak berguna bagi mereka yang bekerja..yang tengah blajar pun boleh baca gak..sebagai preparation untuk masa hadapan..kalau nak baca full article korang leh klik sini..

Well, bila bercakap tentang boss nie bukan senang sebab macam mana dia baik pun mereka tetap bos kita..kepada yang dapat boss baik senang laa..tapi kalau dapa bos yang suam-suam kuku plak macam mana??kat sini aku nak share cara untuk get along dengan boss korang..

Pertama
Langkah pertama untuk korang "get along" dengan dia adalah membina satu benda yang positif atas dasar kepercayaan..Jangan cuba buat kejutan kat atas dia..korang tak tau sama ada dia suka atau tak..just update atau inform jer tentang semua benda/project yang sedang berjalan..

Kalau ade kesilapan yang korang lakukan terus jer mengaku sambil berjanji yang kesilapan bersama tak berulang..cover up sebenarnya adalah satu benda yang tak bagus kalau korang nak develop good relationship dengan boss..heheh

Kedua
Kejayaan kat tempat kerja bukan hanya untuk kita..Bos kena ade ditengah-tengah kejayaan jugak..Kenal pasti kelemahan dia dan cara untuk korang boleh menutup kelemahan dia..bukan semua bos terrer dalam semua benda..tapi benda nie memerlukan PR yang bagus..jangan sampai korang buat dia tu tak competent  atau korang lebih terrer dari dia...

Ketiga
Cari dan fokus kepada bos korang punya best part..setiap bos ade kelemahan dan kekuatan sendiri..try untuk pandang yang positif tentang dia..sekali sekala puji laa dekat area yang boss korang terrer..biar dia rasa dia berharga dan lepas tu mesti dia akan hargai korang plak..tapi ini bukan bodek..kalau bodek benda teruk pun korang puji kata bagus..

Keempat
Bos susah nak berubah atau terima perubahan..ini mungkin sebab dorang dah buat benda yang sama selama berpuluh tahun..jangan cuba untuk ubah boss anda sebaliknya cuba paham cara kerja dia dan try ikut..selagi benda tu tak merugikan korang atau salah di sisi undang-undang..

Kenal pasti area mana yang dia menghargai pekerjanya..lain bos lain cara..ade sesetengah suka berkomunikasi dengan email atau notes..ade jugak yang suka secara lisan..Bila dah kenal pasti try untuk ikut cara dia..korang akan lebih senang bekerja kalau bos rasa selesa dengan situasi tu..

Kelima
Benda ini pun agak penting gak..Belajar untuk baca pemikiran bos korang..good mood  atau bad mood dia macam mana..Kadang-kadang walaupun korang ade idea yang bernas bos mungkin tak boleh terima kalau mood dia tengah tak baik..

Okay..itu je laa dulu setakat ini..ade 10 sebenarnya tapi aku bagi 5 dulu..baca panjang-panjang nanti korang bosan pulak...lepas nie aku release lagi 5..entry nie berdasarkan daripada pemahaman aku terhadap artikel asal..untuk artikel asal korang leh klik sini

Regards,
-Strider-
Comments
0 Comments

No comments :

Post a Comment