Monday, February 18, 2013

#1069 - Anda Mungkin Bunuh Diri

Hye Readers,



Setelah weekend yang busy minggu lepas tadi aku ada bw kat blog Jna...dia masih belum update entry baru lagi melainkan pengalaman dia dan orang bunuh diri..Kalau rasa nak baca (Klik Sini). Sebenarnya dari hari tu aku rasa nak update entry nie tapi tak sempat nak tulis..

Kita track back kes bunuh diri yang terbaru iaitu kat Times Square hari itu(Klik Sini) ...Rata-rata orang komen mesti kenapa harus bunuh diri hanya kerana cinta??Well, since mangsa dah meninggal dunia jadi kita tak akan tahu kenapa sebab sebenar dia terjun..

Tapi tahukah anda sebenarnya kes bunuh diri tak terjadi atas satu faktor tunggal..Dalam kebanyakkan kes bunuh diri, mangsa mempunyai pelbagai jenis masalah terkumpul yang berlaku serentak seperti putus cinta, masalah ekonomi, masalah berkaitan penyakit, masalah jenayah, mengelakkan rasa malu dan pelbagai lagi..

Apabila semua masalah diatas datang secara serentak dan mangsa sudah tidak mampu lagi berfikir, maka  mangsa akan berfikir yang bunuh diri mampu menyelesaikan masalah mereka..apa yang diperlukan mangsa  perlu ialah satu sebab sebagai pencetus untuk mereka membunuh diri..

Aku berpendapat putus cinta mampu menjadi pencetus sebab apabila timbul pelbagai masalah orang yang terakhir yang kita akan pergi adalah keluarga dan orang yang kita sayangi..Jika keluarga tidak mengendahkan tambahan orang yang kita sayang pun tinggalkan kita kepada siapa lagi nak mengadu nasib?

Oleh sebab itu jangan laa kita beranggapan kita tak akan membunuh diri akibat cinta kerana kita tak dapat meramal masa depan..Mungkin sesetengah orang boleh survive akibat ditinggalkan kekasih tapi kalau masalah yang bertimpa melanda diri, lepas tu kena tinggal plak dengan kekasih mungkin anda akan berfikir untuk menamatkan riyawat korang..

Dari segi agama yang islam sudah tentu tahu hukum hakamnya tetapi if im not mistaken, kristian dan yahudi juga melarang perbuatan membunuh diri ini..Moral of the story, selesaikan masalah anda satu persatu supaya korang tak tertekan suatu hari nanti dan mengambil tindakan tidak bermoral ini...

Regards,
-Strider-

8 comments :

  1. Jangan cepat amik tindakan yang membuta tuli......

    ReplyDelete
  2. mereka ambil jalan mudah sebagai penyelesaian untuk masalah yang bertimpa2...

    lagi satu tu, kalau bercinta tak payah la sepenuh hati jiwa raga sgt, kalau dah sepenuh hati tu la yang tak dapat terima kenyataan tu

    ReplyDelete
  3. Saya pernah putus cinta 3 bulan (yg berputik kembali hahaha). Memang frust teruk nak bunuh diri pun ade. Tapi kita pikir agama kita, tak diampunkan pun dosa bunuh diri, terus mengucap balik :)

    Yang diorang ni, otak cetek gamaknya. Hidup bukannya berakhir terus kalau tak-berlaki-kan bf dia. Kalau yg Islam tu, mohon laa berdoa byk2 kat Allah dijodohkan dgn bf diorg,kalau betul nak sgt dgn bf tu. Yang non-muslim mohon berpikir panjang sebelum buat keputusan.

    Haaa kemain panjang berjela dah macam entry dah ni :D

    ReplyDelete
  4. sgt xberbaloi kan kalau bunuh diri sb putus cinta..nasibla yg kat time square tu bukan org melayu..kalau x lagi la seksa...=)

    ReplyDelete
  5. Betul bro...
    Janganlah sampai bunuh diri..
    Hanya satu yang patut kita fikir sebelum nak bunuh diri..hehehhe
    Kalau aku susah ada orang lain yang lagi susah...
    Seperti kat Palestine....kes kena rogol, seksa.
    Allah turunkan dugaan sebab sayangkan kita...

    ReplyDelete
  6. putus cinta bunuh diri ? ohh. memang tak la ;) orang yang xde iman je yang buat cm tu.. sah-sah kne campak dalam neraka . nauzubillah ;)

    ReplyDelete
  7. tekanan mental dah melebihi had..

    ReplyDelete
  8. kalau lepas bunuh diri abis mslh tape gak.. tapi lepas bunuh diri apa jadi?? xmampu nak pikir

    ReplyDelete