Tuesday, February 19, 2013

#1073 - Keretapi Laju Kuala Lumpur - Singapura

Hye Readers,



Tadi major newspaper melaporkan yang Malaysia dan Singapura telah bersetuju untuk menjalankan satu lagi projek mega iaitu projek "Keretapi Laju Kuala Lumpur - Singapura"..Berita ini telah diumumkan bersama oleh Perdana Menteri Malaysia DS Najib Razak dan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong

Secara ringkasnya projek ini mampu membuat rakyat travel 350km secara kasar dari KL ke Singapura dalam masa 90 minit sahaja..Benda ini tidak mustahil kerana di Eropah, perjalanan 480km antara London dan Paris hanya mengambil masa 2 jam 15 minit menggunakan Eurostar High Speed Train..

Feedback dari orang ramai bercampur baur dalam hal ini..Ada yang takut projek besar macam nie akan merugikan negara memandangkan kita dan singapura pernah gagal dalam usaha membina jambatan dari Johor ke Singapura, belum citer pasal kontrak pembinaan nanti..

secara positif pulak projek sebesar ini mampu untuk memberi lebih peluang pekerjaan sama ada sewaktu dalam pembinaan atau pengurusan operasi..Ada yang berpendapat rakyat malaysia nanti akan lebih mudah mencari peluang pekerjaan di Singapura

Pendapat aku lak???let wait and see..Banyak lagi benda yang masih belum diumumkan oleh mana-mana pihak..Ini baru peringkat mencapai persetujuan, kos untuk projek nie pun masih belum diumumkan and by the way, projek ini dijangka siap pada tahun 2020..Apa pulak pendapat korang??

Regards,
-Strider-

9 comments :

  1. Saya sokong usaha ni. Kerana dengan adanya perhubungan yang lebih cepat, dapat meningkatkan ekonomi negara kerana pelancong di Singapura tidak akan teragak-agak pergi ke Kuala Lumpur disebabkan perjalanan masa yang pendek.

    ReplyDelete
  2. perlu ke? bg sy xperlu la..nak cepat naik flight jer...rugi duit rakyat..hehe

    ReplyDelete
  3. tahun2020 baru dijangka siap..hahaha..jepun,korea, eropah dah pakai flytrain masa tu..

    ReplyDelete
  4. kalo jadi. harap depa buat 1 stop kat tmpt kwn, kot boleh merayap hari2 pi singapore nanti.. ehee

    ReplyDelete
  5. Betul... Tunggu dan lihat...
    Harapnya berjaya bagi memudahkan dua2 buah negara la... =D

    ReplyDelete
  6. entah la...
    kalau jadi bagus la..kalau sekerat jalan je,makan kos jugak..rugi duit.nk buat,buat la betul2.kang bergaduh sikit dah tak mau buat,..macam budak2..heheh

    ReplyDelete
  7. Tahun 2020 siap, maksudnya lagi 7 tahun dpt tgk keretapi laju. Sebenarnya ramai dari kita yang ada saudara-mara di sana. Kertapi laju ni, alternatif yang bagus, supaya masing2 dpt saling berkunjung.

    ReplyDelete
  8. Benda2 macam ini aku setuju ajer.
    Sebab ia melibatkan kemudahan infrastruktur...untuk rakyat.
    Jangan caj mahal2 sudah ler...hehehehe

    ReplyDelete
  9. bagus la projek nie... bleh beli rumah kat Batu Pahat... keje kat KL... satu jam je sampai...

    ReplyDelete