Wednesday, December 21, 2011

Luiz Suarez Dianiaya!!!!

Hye Readers,

Aku sambung citer pasal pasal Suarez yang kena banned 8 game dan denda sebanyak £40,000...Sebenarnya aku sangat confident yang dia akan lepas mengikutkan apa yang berlaku..sebelum tu kita tengok skit ape yang jadi 15 oktober lalu..


INSIDEN YANG TERJADI PADA 15TH OKTOBER

Manchester United bertemu Liverpool dalam perlawanan English Premier League match. dan pada minit ke 57 Suarez mengasari Evra kan keadaan menjadi lebih hangat... Mereka bertekak sekejap sebulum Evra bertanya kenapa Suarez mengasari dia dan Suarez menjawab "benda ini memang terjadi dalam perlawanan dan Evra harus melupakanya".Selepas itu Evra mendakwa yang Suarez menjadi rasis dengan memanggilnya "Negro". Suarez menafikan dakwaan itu dan mereka kelihatan tak terganggu dengan incident itu.. 

Beberapa minit kemudian referee  Andrew Marriner memanggil mereka berdua dan Suarez meminta maaf sambil menepuk belakang kepala Evra(bukan pukul ekk)...Evra yang masih rasa marah berkata "Jangan sentuh aku orang America Selatan"dan secara spontan Suarez membalas: 'Porque, negro?' 

Beberapa minit kemudian Evra mengasari Kuyt dan dia diberi kad kuning. Dengan sengaja dia menjerit kepada referee "Kau memberi kad kerana aku berkulit hitam".

Suarez yang terkejut berkata "saya memanggilnya dengan gelaran yang digunakan oleh rakan sepasukannya dan mereka kelihatan tidak tersinggung denganya.

Okay...sekarang aku cerita pulak kenapa aku bengang...FA seperti menjatuhkan hukuman tanpa mendengar   lagi kenyataan dari Suarez...Dia ibarat dihukum tanpa sempat membela diri..Ini menjatuhkan maruah Suarez dan Kelab Liverpool sendiri kerana mereka antara kelab yang paling menolak sifat perkauman di England..


Banyak akhbar di England yang seakan tidak setuju dengan hukuman yang diberikan oleh FA England terhadap Suarez..Evra sendiri mengaku dalam bentuk penulisan yang Suarez bukan laa seorang rasis seperti yang dilaporkan oleh Dailymail.uk...memetik artikel mereka

"It is key to note that Patrice Evra himself in his written statement in this case said 'I don't think that Luis Suarez is racist'. The FA in their opening remarks accepted Luis Suarez was not racist.

Bagi aku Suarez lebih kepada dianiaya kerana pada 2003, pemain pertahanan Reading John Mackie didenda 3 perlawanan dan kemudian ditambah kepada 5 serta denda sebanyak  £3,000 namun separuh dari denda ditarik balik dan sebab ape???Sebab dia membuat komen yang bersikap perkauman terhadap  pemain penyerang Sheffield United, Carl Asaba...

Kenapa aku rasa dia dianiaya??kerana masa yang diambil terlalu lama iaitu 3 bulan selepas kejadian dan jika hukuman yang dijatuhkan sekarang antara game yang dia terlepas:-

3 Jan 2012 ► Manchester City vs Liverpool (Barclays Premier League)
6 Jan 2012 ► Liverpool vs Oldham (FA Cup 3rd Round)
11 Jan 2012► Manchester City vs Liverpool (Carling Cup Semi-Final, Leg 1)
14 Jan 2012► Liverpool vs Stoke City (Barclays Premier League)
21 Jan 2012► Bolton vs Liverpool (Barclays Premier League)
25 Jan 2012► Liverpool vs Manchester City (Carling Cup Semi-Final, Leg 2)
31 Jan 2012► Wolver vs Liverpool (Barclays Premier League)
06 Feb 2012► Liverpool vs Tottenham (Barclays Premier League) 

Semua game yang hebat2 belaka kan??hmm..sebenarnya aku boleh tulis sampai besok tapi takut korang bosan plak baca...nie aku tak masukan lagi ape yang pendapat manager-manager lain di sekitar England..yang penting FA England kena berlaku adil..

Aku terima hakikatnya sekiranya Evra turut dikenakan hukuman..Jika Suarez  memanggil Evra "Negro" dikatakan rasis, ape pula pandangan FA ketika Evra memangilnya "South American"???

Sumber: dailymail.co.uk
              thesun.uk
              Malaysian Liverpool Fan Club (Facebook)
              My-LFC [The Malaysian Die Hard Fan] (Facebook)

p/s: Banyak tul rujukan aku hari ini..hehehe

Regards,
-Strider-

12 comments :

  1. apekah, smpai gantung 8 game. baik injured kalau cm2, sedih je xleh main kot.

    ReplyDelete
  2. sowiiieeeee lambat follow you here :)

    tak kira nak komen gak walaupun tak suka bola hehehe :p


    http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/spontaneous-jalanan.html

    ReplyDelete
  3. banyak rujukan...hehe

    memang peminat betul ni... :)

    ReplyDelete
  4. harap bersaBar... biasalah isu isu mcm ni...
    mesti minat suarez gila2 kan awak ni....

    ReplyDelete
  5. Uii..8 match tlepas,
    byk tu..
    Bdasarkan apa yg ttulis kt entri ko ni,
    x aci kalo suarez sorg je yg kena.
    Lgpun evra yg start dlu.

    ReplyDelete
  6. gantung je dua2,baru nampak adil..

    #aku ska MU.tapi liverpool aku blh terima ..tak skong chelsea je..hehe tak tau napa.ehhee

    ReplyDelete
  7. @c'axoera
    tu laa...hehe..dah laa dia je firepower yang boleh diharapkan kat Liverpool..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  8. @c'axoera
    hehhe..takpe..thank you.. :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  9. @Iznie
    hehehe..no 1 fan liverpool..hehe(perasan)

    ReplyDelete
  10. @Alieza Dayasari
    Minat gak laa sebab dia lincah..walaupun dia off form tapi still contribute..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  11. @EZAD AMIR
    hehe..betul2..kalau nak charge rasism baik charge dua-dua..heheh

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  12. @Woofer Storm
    hehehe..yer ker??aku tak bleh blah ngan man united sebab rival dari kecik....hehehe..tapi penyokong dia yang stylo macam ko aku okay..hehe..bola mmg bola..tp kawan tetap kawan..heheh

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete