Wednesday, December 14, 2011

Cara Bebaik Dengan Bos (Part 2)

Hye Readers,


Okay..sekarang kita sambung tips kita dari no 6 hingga 10..bagi yang terlepas part 1 korang leh klik sini..hehehe..

Keenam
Belajar sesuatu dari boss korang..Baik atau buruk bos korang mesti ade sesuatu yang korang leh pelajari dari mereka..try amik kesempatan ini nak blajar dari dia..tentu dia suka dan boleh terima korang..hehehe..jadi kalau korang banyak bertanya dan mendengar ape yang dicakap sudah tentu dapat membina hubungan yang baik dengan boss korang..hehehe


Ketujuh
Sentiasa laa tanya dengan bos korang pasal feedback setiap apa yang korang dah buat..biarkan dia memainkan peranan sebagai mentor dan coach korang..Make sure dia tau apa yang korang dah sumbangkan dan berikan dia sedikit ruang untuk memberi ucapan tahniah atau well done atas usaha yang korang lakukan..


Kelapan
Masa kita emas kan???begitu juga masa bos kita..Kita kena belajar menghargai masa mereka..kalau perlu jadualkan meeting try cari gap seminggu sebelum jika ia tak urgent..ini boleh membuatkan bos untuk berpikir dan bersedia tentang ape yang bakal dihadapi..Ape yang aku perasan meeting yang dijadualkan dengan baik akan membawa input yang lebih banyak dari meeting tergempar(at hock)


Kesembilan
Cuba buat kerja anda mengikut hala tuju syarikat..Kalau ade pandangan yang baru cuba korang sampaikan dengan pandangan jangka masa panjang..Kadang-kadang terdapat banyak sebab mengapa cadangan korang tidak boleh diguna pakai..tapi tak semestiya benda itu tak betul..mungkin ia disebabkan oleh sumber-sumber, yang terhad, masa, matlamat, dan visi syarikat...


Kesepuluh
Kadang-Kadang dalam perbuhungan dengan bos mesti ade salah paham atau soething yang tak sehaluan..Kalau jadi macam tu jangan berdendam dengan bos..Jangan cuba mengugut untuk meninggalkan syarikat..Salah faham tu tak pe tapi jangan sampai membawa perpecahan..Akhirnya kita sena sedar yang kuasa terletak di tangan bos kita..

So itu laa 10 tips untuk korang develop good relationship dengan bos korang..tips yang aku bagi nie bukan atas unsur bodek sebab membodek tu lebih kepada meng'iyakan semua benda walaupun benda tu salah..

Akhir kata bos tetap bos..walaupun kadang-kadang bos tu kawan kita tapi kalau time opis hour mereka tetap bos kita..kalau korang nak baca artikel asal nie korang boleh Klik Sini..

Regards,
-Strider-

2 comments :

  1. kalau bos yg sgt bossy kita kan bosan ekeke.boleh gitu.pernah merasa jadi lady boss dulu haha!tp dah bersara awal ehehe

    ReplyDelete
  2. semoga bro baik2 ajer samo bos bro k..;)

    ReplyDelete