Monday, December 12, 2011

Status Rantai Burung Hantu

Hye Readers,

Sekarang ramai yang memperkatakan tentang rantai burung hantu yang dikatakan haram sebab menyerupai lambang Freemason..betul ke tak boleh pakai???

Aku bukan ustaz dan aku tak tau laa kalau nak terang dari perspektif Islam macam mana..takut salah plak tapi kalau korang nak tau dari dari perspektif islam korang leh singgah kat blog abg Solihin Zubir nie..segala sabda rasullullah s.a.w yang berkaitan ade kat dalam tu..cukup lengkap...



Aku pun tak tau macam mana fenomena pemakaian rantai burung hantu nie tapi aku tak rasa dia ade kaitan dengan freemason...kalau ade pun cuma kebetulan yang mungkin tak disengajakan..

Satu benda yang korang kena paham pasal Illuminati dan freemason nie, dorang nie merupakan satu organisasi yang dah wujud semenjak dari zaman firaun lg..hehehe..so balik kepada zaman tu manusia zaman tu menggunakan simbol yang tertentu untuk berkomunikasi sesama mereka...Jadi sebarang kebarangkalian untuk  sama tu ade..

Jadi berbalik kepada hukum haram pakai ke tak aku nak amik skit petikan dari blog abg solihin yang aku rasa sama dengan ape yang aku rasa iaitu :-

Bagi lelaki, segala jenis rantai adalah haram dipakai. Bagi wanita, bukan setakat rantai burung hantu yang haram dipakai. Segala jenis perhiasan yang terdapat padanya gambar atau ukiran sesuatu yang bernyawa seperti binatang adalah haram dipakai kerana ia diletakkan pada tempat yang dimuliakan yakni di tubuh badan kita

Jadi kalau rasa nak beli atau pakai pandai-pandai laa korang pikir..Tapi jangan plak kaitkan dengan freemason..kita kena ingat..kalau nak kaitkan dengan freemason kena ade sebab yang kukuh..

So pendek kata kalau was-was jangan laa pakai..kalau tak beli lagi tak payah laa beli..aku pun kadang2 tak paham ape yang cool pasal rantai tu..hehehe..baik pakai rantai nama korang..hehehe..at least if anything bad happen boleh gak orang cam melalui nama rantai tu..hehehe

Regards,
-Strider-

5 comments :

  1. biasalah..bdk2 muda, yang dilarang lagi suka nak pakai..suka ikut2.

    ReplyDelete
  2. sy tak pakai rantai bro..

    *ingat nak beli rantai emas,boleh buat pelaburan.hehhee

    ReplyDelete
  3. kalau was2 tak payah pakai la kan? senang.. heeee

    ReplyDelete
  4. Lebih baik tinggalkan terus, tak ada faedahnya pun...

    ReplyDelete