Monday, March 28, 2011

Personal Review - Hikayat Merong Mahawangsa (Filem)

Hikayat Merong Mahawangsa..Hari sabtu hari tu aku pergi tengok movie kat Mid Valley..orang kata citer dia best..ade yang kata xbest..yang mana satu nie??aku pun teringin nak pegi tengok sendiri...baru puas hati ni..Lagipun aku da lama x tengok movie nih..hehehe..


 Perghh..Memag best kalo tengok dari poster nie..aku dengar pun perbelanjaan dia besar gak filem nie..target dia kalau tak silap aku sampai luar negara..hehe..sebelum korang baca review aku secara personal meh kita tengok skit info filem nie..


PengarahYusry Abdul Halim
Pembantu Pengarah: Mohd Elmy Khalid
Seni: Ting Lam
Fotografi: Mohd Noor bin Kassim
Syarikat penerbitanKRU Studios
PenerbitNorman Abdul Halim(eksekutif)
Yusry Abdul Halim(eksekutif)
Edry Abdul Halim(eksekutif)
PengarangYusry Abdul Halim(Lakon layar)
PengisahYusry Abdul Halim(Cerita Asal)
LakonanStephen Rahman Hughes
Datuk Haji Rahim Razali
Khir Rahman
Ummi Nazeera
Umie Aida
MuzikEdry Abdul Halim
PengedarKRU Studios
Mula tayangan10 Mac 2011
NegaraBendera Malaysia Malaysia
BahasaInggeris, Melayu
PerbelanjaanRM 8.0 juta


Okay..da baca skit info dia skunk aku bgtau korang skit review aku secara personal..hehe..Bagi aku filem ini memuaskan kalau di compare dengan filem Hollywood..Tapi kalau compare ngan filem keluaran Malaysia dia jadi Superb..Kita tolak tepi soal perbelanjaan dia, kita tengok jalan citer..jalan citer dia agak menarik kerana cirita ini berkisarkan flash back dari seorang sultan..kira betul2 lama laa flashback dia ni..Dari segi casting dia pun memang ngam sebab dorang leh buat Stepehen Rahman Huges nampak macam betul2 zaman babarian..hehe..Watak Khir Rahman pun berjaya ditonjolkan..Bahasa yang digunakan pun agak logik d dalam filem ini sebab ade pencampuran bahasa Melayu ngan English..kalo orang rom cakap bahasa melayu macam x logik plak kan??So secara


So secara Overall aku berpuas hati tengok filem nie..memang xrugi laa kalao korang bayar RM 10-13 untuk satu ticket wayang..Tapi jangan laa compare cerita nie dengan cerita modal besar Hollywood macam Troy atau 300 sebab filem nie akan ade kekurangan kalo compare ngan citer tu..Kepada yang x tengok lagi tapi dengar desas desus citer nie x best ape kata korang pergi tengok dulu..aku rasa x rugi pun kalo korang gi tengok..


Akhir sekali kepada KRU Studio aku ucapkan tahniah sebab dapat buat filem macam nie..memang korang laa org yang pertama sanggup keluarkan modal yang besar untuk buat cerita pada zaman yang aku pun xterpikir cammana rupanya..hehehe..so till my next entry...


Regards,
-Strider-

10 comments :

  1. Tak tengok lagi cerita ni ..ada kata best , ada kata tak best

    ReplyDelete
  2. x tengok lagi..pergi laa tengok dulu..hehe..kalau ambik kira jalan cerita dia berlaloi kot bayar duit ticket..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. yup. mmg pn. sebab tu malas nk review. cite ni mmg ade kelemahan. tapi pk la gak modal dia 8juta je nk banding filem2 hollywood yang sampai puluh2 juta tu. bagi sokongan kat KRU. yeah!!

    pegi tengok n review sendiri. baru puas hati :D

    ReplyDelete
  4. betul tu wath..mntak2 pasni banyak lg filem2 modal besar camni kuar..lama2 nnt makin elok laa kualitinya..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. xtgok lg cte ni..insyaALLAH..nt balik umah baru layan..hahah..hmm hope best!logik xlogik laen cte.. kihkihkih :D

    ReplyDelete
  6. hehe..yes..yes..pegi tengok..ajak kwn2 gi ramai2..hehe..rasanya jalan citer nie logik kot coz dia based on sejarah..hehehe...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. lagu tema dia je tak best..
    tak kena dengan cerita..
    heheheh

    ReplyDelete
  8. hehe..a`a..tp ape lagu tema dia ek..ari2 xdengar smpai abis..bunyi macam ala-ala anuar zain..hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  9. nk tanya, kenapa khir rahman di highlight warna merah? haha

    ReplyDelete
  10. sebab Khir Rahman xde link dengan wikipedia..hehehe :)

    ReplyDelete