Wednesday, January 30, 2013

#1044 - Rokok Elektronik Versi Utusan Dan Kosmo

Hye Readers,

Mula-mula thanks untuk korang yang bagi feedback untuk aku di entry yang lepas..Insyallah lepas ini aku akan cuba beri padangan terhadap topik-topik berkaitan dan bak kata bro Hanif peluaskan lagi topic supaya korang tak bosan...

Untuk kali ini aku nak share ngan korang keratan akhbar yang aku jumpa tadi kat facebook serta ulasan dari Menteri Kesihatan tentang penyakit kronik akibat daripada penggunaan Rokok Elektronik (Klik Sini) Keratan nie bertarikh 30 Januari yang diterbitkan oleh Utusan Malaysia


Aku tak faham sangat bahagian ekonomi nie tapi yang aku paham 50 IBO yang disenaraikan ini merupakan salah satu benda yang boleh menjana pendapatan negara/Individu(betulkan kalau silap)..Dan salah satu yang menarik perhatian aku ialah Victorian Cigarette (VC) juga tersenarai..

Untuk makluman korang VC merupakan salah satu produk Rokok Elektronik dan apa yang aku nak compare adalah artikel yang Utusan dan juga artikel dari Kosmo sebelum ini

- Kosmo memetik kenyataan Menteri Kesihatan
"Rokok e-elektronik atau e-rokok ini kononnya bertujuan membuang tabiat merokok secara beransur-ansur, tanpa disedari mereka yang menggunakannya terdedah kepada kepada pelbagai jenis penyakit kronik," katanya

VS

- Utusan memetik kenyataan Perdana Menteri
Beberapa IBO menarik yang diumumkan hari ini termasuk Rokok Victorian yang menggunakan perasa makanan dan memberi 'pengalaman merokok' kepada penggunanya tanpa mendatangkan kesan negatif seperti tembakau sebenar.

Jadi berdasarkan kenyataan diatas adakah Rokok Elektronik dapat membantu mengilangkan ketagihan pada rokok tembakau???Aku bagi pihak kebanyakkan Vapers di Malaysia berpendapat bahawa Rokok Elektronik memang membantu kami untuk tidak merokok tembakau...

Jadi next time kalau orang tanya terpulang laa pada kita untuk menjawab versi Kosmo atau Utusan..Yang penting ramai yang mengetahui sebab untuk VC dihalalkan untuk dijual adalah kerana ujian dan juga cukai yang terlibat telah dijalankan ke atasnya.

So, setakat itu jer laa entry aku sebab kalau nak hurai panjang lebar nanti boleh jatuh fitnah sebab aku takde fakta...Setakat nie pun belum ada pengguna tegar VC yang mampu memberikan testimoni..Susah nak cari orang hisap VC nie...

p/s: Mohon jangan komen "baik tak payah hisap dua-dua" sebab nanti aku akan jelaskan pada entry lain.

Regards,
-Strider-

18 comments :

  1. Replies
    1. Thanks Naz...pengguna e-cig jugak ker??kongsi laa pengalaman anda..hehehe

      Regards,
      -Strider-

      Delete
  2. Macam jeles jer bunyi bro? Dealer e-cig ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1st of all im not a dealer bro...user biasa jer...hehehe..pengguna victorian ker??care to share the stories???

      Regards,
      -Strider-

      Delete
    2. Saya pengguna e-cig jugak, cuma bila tengok koleksi PV mahal2 macam tu biasa dealer atau seller je yang mampu.

      Delete
  3. orang yang komen "baik tak payah hisap dua-dua" ialah orang yang tak merokok dan tak paham aper yang dia cakap, yang baguih kene pelempang dulu, baru kiter explain kat dier...

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Silakan...thanks kerana membaca.. :D

      Regards,
      -Strider-

      Delete
  5. vapor..setiap benda ada baik dan buruk . Sejauh mana tak tahu lah kan.

    ReplyDelete
  6. rokok ade cukai=xsedap. .mcm vc nie haha. .!

    ReplyDelete
  7. Errr roko elektronik tu macam mana rupa?

    ReplyDelete
  8. Rasanya benda ni jadi tak ok sebab melibatkan cukai kot....
    wallahualam....
    Tapi tak penah dengar lagi ada kes melibatkan e-cig ni...

    ReplyDelete
  9. nak kena test la satu,,..muahahaha

    ReplyDelete
  10. hm.. i am not a smoker jadi tak tau banyak. :) my fren yup. dah isap dua2. so tak tau pe feedback dia.. haha

    ReplyDelete
  11. my father a e-cig smoker .pelbagai perasa , bila dia exhale asap tu macam2 bau kua , strawberry la coklat la.. better than tembakau .And i wanna know kalau kita inhale asap e-cig ni merbahaya x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya e-cig tak mengeluarkan asap..dia mengeluarkan wap air..So far belum ada kajian yang betul2 pasti tentang side effect jika inhale wap air ini..btw, thanks 4 asking.. :)tell ur father to #VapeOn..hehehehe

      Regards,
      -Strider-

      Delete