Tuesday, July 5, 2011

Haram Makan Dekat Kenduri Khawin.

Hye Readers,

Sibuk giler lately..nak tulis entry pun tersangkut2…anyway pasal topic tu, aku nak share sikit ape yang kawan aku bagitau aku nie..Benda ini aku tak tau laa for sure betul ke tak but so far aku dengar logik laa ape yang dia cakap tu..

Haram makan dekat kenduri khawin tu bukan secara umum tapi lebih kepada mereka yang tak dapat jemputan untuk datang…kira cam teman member pergi kenduri yang korang tak kenal laa..Betul ke kalau tak dapat jemputan khawin nie haram kita datang makan??datang tengok tu tak tau laa plak..aku pun blur bab2 nie..

Penjelasan dia senang je sebagai contoh jika kawan aku tak jemput aku datang kenduri tapi aku datang makan jugak time tu hukum makanan aku tu haram sebab aku tak dijemput..TETAPI kerana islam itu mudah tak semestinya tak dapat jemputan aku takleh makan..andai kata aku datang dan tuan rumah cakap “selamat datang..jemput laa makan” maka makanan kat kenduri tu jadi hahal untuk dimakan..

Ade logic gak penjelasan dia tu..sebab itu kalau kita tengok kebiasaanya tuan rumah akan duduk kat depan sekali dan menjemput semua tetamunya datang..mana laa tau kot2 sebelum nie ada yang tak dapat jemputan..

So ape pendapat korang??aku tak berani laa nak kata benda nie 100% betul tapi takde laa plak nak kata 100% salah..nanti kalau ade masa aku akan tanya kepada yang lebih pakar bab hukum2 nie..tapi kalau korang nak nyatakan pandangan sila laa yer..aku tak kisah walaupun pendapat korang bertentangan dengan ape yang aku cakap nie..hehehe..till my next entry!!!

Regards,
-Strider-

7 comments :

  1. aku ade dgr gak mcm tu, tp ade yg kata xkesah sape dtg mkn pon, entah mana satu betol...

    ReplyDelete
  2. xtau la pulok azlan kalu gtu..

    akak kalu org xjemput..mmg xpi walaupun hanya temankn kwn..hehe

    ReplyDelete
  3. jat bru terfikir.a ah kan.ada niat tuan rumah jgak kot.kalau dia da niat nk bt makan utk semua utk kenduri kesyukuran xpe jat rasa.

    ReplyDelete
  4. da orang yg sampai sakit perut sebab silap masuk tempat kenduri.
    tapi mungkin juga tu kebetulan die sakit perut.
    hehe.

    ReplyDelete
  5. betul la penjelasan dia tu..
    kita mana boleh suka2 pi kenduri orang kalau tak dijemput..haram kalau kita makan..
    tapi kalau tuan umah dah alu2 kan kita boleh la kita makan..

    ReplyDelete
  6. kalau ikut logik, betul gak..dah orang tak jemput kita makan...so...itu bukan hak kita

    ReplyDelete
  7. naz: ntah laa naz..nanti ade masa aku try cari jawapanya

    Sarah: lebih elok klu camtu kak..tapi kadang2 sy teman gak..tp lepas tuan rumah jemput makan baru sy mkn..hehe

    Jat: mungkin betul tu..biasa org buat kenduri niat dia nak jamu sape yang datang..hehe

    fazira: hahaha..itu mes kes tak reti baca peta..hehe

    Kak Diana: sebab penjelasan dia yang logik membuatkan sy terpikir 2-3 kali..hehehe

    Ibu: hehe..betul tu.. :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete