Tuesday, December 17, 2013

#1308 - Kajian Gaji Baru Ahli Parlimen Tahun Depan

Hye Readers,



Kenaikkan kos sara hidup bukan sahaja dirasai oleh takyat biasa macam kita, tapi nampaknya ahli parlimen juga turut merasakanya. Kenapa aku cakap macam ini? Ini disebabkan satu laporan Bernama yang aku baca tadi.

Menurut laporan tersebut, kajian mengenai pelarasan dan kenaikan gaji dan elaun ahli-ahli Parlimen (MP) dan senator dijangka akan dibentangkan tahun depan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Shahdidan Kassim.

Beliau menambah kajian tersebut akan meliputi segala aspek termasuk keadaan ekonomi sekarang. Pada masa ini, Shahidan berkata gaji bulanan dan elaun yang diterima oleh penggubal undang-undang negara ini sebanyak RM6, 000 yang dianggap rendah berbanding dengan negara-negara lain.

Ini adalah satu berita baik kepada semua ahli parlimen dan senator di Malaysia. Kalau ahli parlimen atau senator yang bergaji RM6000 pun rasa tak cukup, cuba bayangkan pula mereka yang menerima gaji lebih rendah dari RM 6000.??

Kita tunggu jer laa nanti apa hasil dari laporan tersebut. ...

Regards,
-Strider-

18 comments :

  1. hm. .tahun dpn bertambah miskin la nampak gayanya

    ReplyDelete
  2. hok aloh .. suka nak bandingkan dengan negara luar .. macam mana pual kdengan orang yang bergaji rendah ni , tak nak tambah ke ???

    ReplyDelete
  3. untongla.. semuanya naik kan sekarang..betul tu..org yg gaji 6000 sebulan pun rasa tak cukup inikan pula org yg gajinya 600 sebulan.

    ReplyDelete
  4. biasa la manusia.. tidak cukup dengan apa yang ada.. sebaik2 nya, bersyukur dengan nikmat kurnian tuhan..

    ReplyDelete
  5. RM6K tak cukup? emmm depa tak baca pulak yg gaji basic RM900 ni..cukup sgt2 kah? Oh lupa, cukup la. Kita beli brg dapur kt pasaraya Meon, depa beli brg dapur kt pavilion. Kahkah.

    ReplyDelete
  6. Untuk ahli parlimen saja ker? Kakitangan kerajaan yang lain camne? Ahli parlimen saja ker yg nak makan? - Ida bercakap bagi pihak emak & ayah Ida yg kakitangan kerajaan hehehe

    ReplyDelete
  7. diorng naik gaji..rakyat naik apa??
    naik minyak!! n naik muak.. sbab harga barangan..minyak..tol.. tarikh elektrik smua naik!! tq :)

    ReplyDelete
  8. dgn kenaikan harga myk, harga brg, gst lg...perlaksanaan n penetapan gj jg harus dikira balik
    rm6k huhuhu...byk tuuu

    ReplyDelete
  9. Mana nak cari budget untuk kenaikkan gaji ahli parlimen... Mestilah dari hasil cukai, pelaburan, etc... Sebab tu lah semuanya serba naik sekaang...

    ReplyDelete
  10. seharus mereka memikirkan mereka di bawah ini.. mereka dapat kemudahan.. pekerja swasta ?

    ReplyDelete
  11. Berapa la agaknya kenaikan gaji tu ya???..eeemmm

    ReplyDelete
  12. ika rasa kalau benda ni jadi fair and square lebih baik kut....kesian juga orang yang bergaji di bawah 6k...even bawah 2k sekali pun...ramai lagi kut yang gaji rendah...

    ReplyDelete
  13. yang kaya semakin kaya.. rerdha sajalah.. :(

    ReplyDelete
  14. sedangkan yg gaji rm6k pn x ckp..apa lagi yg keja gaji bwah rm6k..kesian rakyat ditindas.. :( tunggu dan lihat apa jd tahun dpn...

    ReplyDelete