Friday, December 13, 2013

#1300 - Proton Accord Yang Hampeh

Hye Readers,

Entry kali ini aku tulis secara santai sikit sebab aku nak condemn Proton Perdana yang baru. Untuk makluman korang, semalam telah berlangsung satu upacara penyerahan Proton Perdana yang baru kepada YB Perdana Menteri kita tapi aku lebih suka menggelarkannya Proton Accord. 



Mengapa aku panggil dia Proton Accord adalah kerana mengikut apa yang aku baca dari laman web Paultan, Proton Perdana ini adalah berdasarkan generasi Honda Accord yang sebelumnya dan seperti Honda Accord, Proton Perdana ini boleh didapati sama ada dengan enjin 2.0 liter dan 2.4 liter, kedua-dua diperoleh daripada Honda

Sebenarnya aku tak tahu apa development yang Proton dah buat sepanjang 30 tahun company ini ditubuhkan. Sebenarnya ia sesuatu yang memalukan sebab lepas 30 tahun, Proton masih lagi amik model yang orang lain tak nak pakai dan brand dengan nama mereka.

Proton tak ada design team sendiri ke untuk design kereta sendiri? Kemana hilangnya duit Research & Development (R&D) yang kerajaan bagi selama ini? Adakah ini hasil terbaik yang proton dapat? Akhbar The Star pada tahun 2011 (klik sini) melaporkan yang Proton mengeluarkan budget sebanyak RM90 & RM100 juta setahun untuk projek R&D

Kalau ade sesiapa kerja proton terbaca entry ini, aku minta maaf laa, aku bukan nak condemn korang tapi lebih kepada higher management korang. Aku faham perasaan staf-staf biasa Proton. Mereka hanya mengikut arahan.

Itu jer laa bebelan aku hari ini. Aku tak dapat bayangkan apa jadi dengan Proton andaikata kerajaan stop amik kereta Proton sebagai kereta rasmi kerajaan.

Regards,
-Strider-

18 comments :

  1. Apa yg proton dpt hasil dari membeli sykt Lotus dulu ya??? Hehe
    Sorry..satu lagi komen emosi di sini :)

    ReplyDelete
  2. Apa yg proton dpt hasil dari membeli sykt Lotus dulu ya??? Hehe
    Sorry..satu lagi komen emosi di sini :)

    ReplyDelete
  3. ermm entahlah ... no komen tentang isu nie

    ReplyDelete
  4. Kebangakan mereka yang terlibat dengan proton (walau pun staf bawahan) akan cepat panas bila produk mereka dikritik. Tapi percayalah, kita rakyat mengkritik sebab kita prihatin dan sayang jenama ni.

    ReplyDelete
  5. Nk tiru pun kenalah pandai2 cover.. mmg memalukanlah mcm ni.. :D

    ReplyDelete
  6. haha condemn jgn tak condemn bro, design tu aku pun rasa mcm apakahh?? i mean where's the originality rite...

    btw aku sis la, bukan bro tau :p

    ReplyDelete
  7. Yeah they suppost to have a lot of creative worker that could helps them developed their own model not by just copy and paste other's products >.<
    -.- Najib got a free car?

    ReplyDelete
  8. Kadang2 joint venture ni lebih menguntungkan... harap2 mcm tu la. Tapi ida rasa mungkin kerajaan telah termalu kerana terpaksa membatalkan perjanjian untuk menggunakan Honda Accord sebagai kereta rasmi tetapi telah dibantah boleh pelbagai pihak dan juga rakyat. Untuk mengelak daripada di saman oleh syarikat Honda barangkali kerajaan terpaksa melacurkan proton. Proton tak salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah satu point yang aku tunggu2. Setuju...

      Delete
  9. panas jugak isu ni ya..haha...susah nye nak cakap pasal keadaan malaysia sekarang..dorg dh xde idea kot..drpd xde tu yg jd cm ni..kihkih

    ReplyDelete
  10. Betul tu Strider...Kita pun pelik after 30 years proton still macam tu..tak ada design sendiri, kualiti kereta pun stiil dipersoalkan..agaknya antara misi R&D dia orang ni adaah untuk perfectly photocopy model lain kot... Kesian Malaysia!!! Camne kita nak support industri tempatan kan..

    ReplyDelete
  11. memang fully macam accord ke? ika belum lagi tengok2 perdana ni,,,nanti nak try usha laa...hmm sepatutnya kita keluarkan laa kereta hasil daripada rekaan sendiri kan...sayangnya...

    ReplyDelete
  12. Eeee buruknya ehheheehh hm kemana hilang nya duit? ;p

    ReplyDelete
  13. memang cantik, tapi sayangnya menggunakan model accord pula.. menabung maple.. :D

    ReplyDelete
  14. mrk nak guna keta mewah tapi kena cover takut rakyat marah . so guna enjin dan body honda tapi lambang proton ... senang kan !

    ReplyDelete
  15. tak payah lah gune name perdana tu..letak lah name lain.

    ReplyDelete
  16. tak payah la gune name perdana tu..gune lah name lain.

    ReplyDelete