Wednesday, December 18, 2013

#1312 - Prinsip 90/10 : Jangan Salahkan Takdir

Hye Readers,

Entry kali ini merupakan entry yang pernah aku publish dulu. The reason aku republish entry ini ialah sebab aku rasa isi dia menarik dan mungkin berguna kepada kita. Meterial ini aku dapat dari Microsoft Powerpoint tapi aku cuba sebaik mungkin untuk translate and cerita kat sini tanpa membosankan korang semua.

Entry kali ini agak panjang so sabar laa ketika membaca ek.. ape yang aku nak cerita kali ini??Ia mengenai satu prinsip yang ditulis oleh Stephen Covey iaitu prinsip 10/90. Basically its a good principle. 

Untuk memudahkan cara aku nak menyampaikan ape yang aku tulis dengan betul aku akan buat dalam bentuk soklan dan jawapan

Soalan: Apakah Prinsip 10/90?
10% dari ape yang terjadi dalam hidup adalah takdir atau sesuatu yang tak dapat dielakan
90 % dari ape yang terjadi adalah hasil dari tindak balas kita (reaction)

Soalan: Cuba jelaskan.
10% peratus dari ape yang terjadi dalam hidup kita memang tak dapat dikawal. Tetapi 90%  lagi adalah di bawah kawalan kita..Bagaimana??ia boleh dikawal melalui tindak balas kita.

Sebagai contoh, Kita tak boleh mengawal lampu merah ketika memandu tetapi kita boleh mengawal tindak balas kita tehadap lampu merah itu..

Pening nak pikir??hehe..jangan pening-pening lagi..Aku akan bagi sat satu contoh situasi dimana prinsip ini boleh diguna pakai oleh kita.

Contoh Situasi – Hari Yang Malang

Kita sedang bersarapan bersama keluarga dan secara tiba-tiba anak gadis kita terlanggar secawan kopi lalu tumpah di atas baju kita..



Kita tak dapat menghalang takdir yang kopi itu akan tumpah dekat baju kita tapi apa yang terjadi lepas tu adalah bergatung kepada cara tindak balas kita (reaction)

Kita marah anak kita sebab berlari- lari ketika makan lalu anak kita pun mengangis akibat kena marah..mungkin jugak mereka sedih dan menyesal atas apa yang berlaku.

Lepas itu turn isteri pulak  kena marah sebab letak cawan di hujung meja dan ia berakhir dengan satu pengtekaran mulut.


Kita pun berlari naik atas nak tukar baju yang baru dan apabila apabila turun kita nampak anak kita masih menangis sambil cuba menghabiskan sarapan..Isteri pulak sedang sibuk pujuk anak kita supaya berenti menangis dan akhirnya anak kita tertinggal bas sekolah.

Sebab kita ibu bapa yang bertanggungjawab,  kita pun mengambil keputusan untuk menghantar anak ke sekolah..disebabkan da lambat kita pun memandu 80km sejam di tempat yang hanya di hadkan untuk 60km sejam..


Setelah 20 minit lewat serta beberapa ratus hilang sebab kena saman speed trap kita pun sampai ke sekolah dan anak kita keluar dari kete tanpa mengucapkan selamat tinggal..mungkin dia merajuk atau takut nak tegur sebab kita tengah bad mood.dan dalam perjalanan tempat kerja baru teringat beg kerja pulak tertinggal kat rumah..

Hari kita bermula dengan teruk dan ia berterusan sehingga kita pulang ke rumah..dan bila sampai ke rumah kita akan perasan yang perhubungan kita dengan isteri dan anak-anak menjadi dingin akibat dari situasi pagi tadi..

Soalan – Kenapa kita melalui satu hari yang teruk dan siapa yang harus dipersalahkan??

A)     Adakah disebabkan oleh anak anda?
B)      Adakah kopi itu yang bersalah?
C)      Adakah salah Polis yang memberi saman
D)     Adakah ia salah anda?

Jawapanya adalah D

Soalan: Kenapa kita yang salah?
Kerana kita tak mempunyai kuasa untuk mengawal kejadian kopi yang tertumpah tadi tetapi kita mempunyai kuasa untuk mengawal apa yang berlaku selepas itu.

Okay..cuba kita tengok balik situasi tadi tapi reaksi yang berbeza.

Kita sedang bersarapan dan secara tiba tiba kopi tertumpah ke atas baju kit dan anak kita hampir menitiskan air mata kerana takut dengan situasi tersebut..

Dengan lemah lembut kita berkata;
“tak mengapa sayang..lain kali kamu kena berhati-hati..habiskan sarapan..ayah naik ke atas untuk menukar baju”

Kita turun kemudian dan mendapati anak kita suda menaiki bas sekolah. Kita mencapai beg kerja dan mungkin mencium dahi isteri dan mengucapkan selamat tinggal..

Soalan: Nampak tak persamaan dan perbezaan situasi tersebut?
Kedua-dua bermula dengan situasi yang sama
Kedua-dua berakhir dengan situasi yang berbeza.

Soalan: Kenapa Berbeza??
Ia berbeza kerana cara tindak balas kita terhadap situasi tersebut..Walau ape pun yang terjadi kita takkan mampu untuk mengubah apa yang telah ditakdirkan untuk kita.Tetapi 90% benda yang akan terjadi bergantung kepada cara reaksi kita terhadap sesuatu benda..

Aku harap aku dah terjemah sebaik mungkin cara untuk bagi korang paham apa yang cuba disampaikan ini maklum laa aku bukan Stephen Covey. Untuk makluman koran dia banyak laa buat research dan tulis pasal benda-benda camni..

Kepada yang suka nak memotivasikan diri korang leh google Stephen Covey nie sebab dia banyak tulis pasal benda-benda camni. Selepas ini kalau kita mengalami hari yang teruk, cuba pikir balik adakah kita mampu mengawal daripada ia terjadi ataupun memang kita sudah ditakdirkan menjalani satu hari yang teruk.

Regards,
-Strider-

17 comments :

  1. menarik kajian beliau.. pada pandangan aiza kita tidak dapat mengubah takdir.. namun kita mampu menghadapi serta mengawalnya dengan berfikiran waras dan rasional.. apa yang terjadi di akhirnya bergantung bagaimana kita menghadapinya..

    ReplyDelete
  2. Yess.. agree 101% tapi xsemua org mampu buat macam tu.
    simple words, tak panjangkan masalah =0

    ReplyDelete
  3. Redha dan sentiasa tenang menghadapi masalah. Kadangkala, jika kita terlalu marah, sukar untuk kita membuat keputusan yang tepat.

    ReplyDelete
  4. menarik la..tak pernah tefikir pun...tp betul kan..tindakan kita memang mempengaruhi kehidupan kita..:)

    ReplyDelete
  5. ya !! betul-betul .. entri yang sangat menarik !! terima kasih -->> for the info .. : ))

    ReplyDelete
  6. nice!thanks share..kata lain belajar menerima takdirkan..kdg bnda tu jd diluar dugaan yg kita xmampu nk elakkan.. :)

    ReplyDelete
  7. MOHON SINGGAH BLOG 3 DALAM 1, THANKS

    BACA INI :

    Salji turun di Mesir bukan petanda kiamat ===>

    http://blog3dalam1.blogspot.com/2013/12/salji-turun-di-mesir-bukan-petanda.html

    ReplyDelete
  8. bertenang dalam melakukan setiap keputusan..hehe

    PS: dah lama dah follow blog ni...:)

    ReplyDelete
  9. betul3x...raection kita yang dpaat mengawal takdir..tapi kita tdk boleh mengubah takdir..nice la pandangan Stephen ne

    ReplyDelete
  10. waahh.. analogi yang menarik.. betul tu, setuju sangat.. thanks for sharing.. :)

    ReplyDelete
  11. pening juga ika baca sebenarnya tapi sampai part last2 dah boleh faham dah,
    maknanya kita tak boleh ubah takdir, qada' dan qadar,
    tapi kita boleh apa yang akan berlaku selepas2 tu untuk jadi lebih baik, tindak balas kita terhadap sesuatu tu sendiri akan menentukan kesan pada masa akan datang...
    which, lebih baik kita pilih atau kawal dengan cara positive :)

    ReplyDelete
  12. I like this entry to much
    sgt mmbri inspirasi...
    Hebat

    ReplyDelete
  13. terbaiklah entri ni bro.. sokong 100%.. kalo kita iselesaikan dgn cara baik, maka baik2lah jadinya.. yg penting kena kawal amarah tu.. benda remeh jgn jadikan ianya susah utk dihadapi... stay cool... =)

    ReplyDelete
  14. Redha & sentiasa tabah dlm menyelesaikan segala permasalahan adalah sesuatu yg penting.. semoga kita semua tidak mudah berputus asa.. aamiin.
    T kasih diatas perkongsian yg sgt bermanfaat ini..

    ReplyDelete
  15. Menabung inti sbg tanda penghargaan entri yg bermanfaat.. :)

    ReplyDelete
  16. menarik betol kajian ni.. jarang org nk buat. klik inti :) topup sama nuff. hihi

    ReplyDelete