Wednesday, January 18, 2012

Mungkin Hang Tuah Dan Hang Li Po Tak Wujud

Hye Readers,

Tadi aku ade dapat email dari member yang mengatakan ahli sejarah yang terkenal Prof Khoo Kay Kim telah memberitahu stesen radio BFM pagi ini bahawa Hang Li Po, Hang Tuah dan lima pahlawan-pahlawan tersebut tidak pernah wujud..So bila kuar topic tu mula laa discuss sampai tahap mengarut2...

Mungkin Hang Li Po Menyamar jadi Alfonso de Albuquerque
Katanya Prof nie dapat statment dia ketika dia mengkaji sejarah cina dan takde rekod mengenai wujudnya Puteri Hang Li Po waktu zaman tu..aku pun tak berani nak komen lebih-lebih sebab aku bukan pandai sangat sejarah...

Sebelum ini aku ade dengar gak berita-berita camni tapi bukan dari Prof Khoo..Kalau statment tu datang dari Prof Khoo memang aku amik berat skit sebab dia nie antara sejarahwan yang aku minati..heheh..tapi Kalau betul Hang Tuah dan Hang Li Po tak wujud korang caya tak??

Tapi aku degil gak nak mempercayai sebab cerita-cera pasal Hang Li Po nie ade moral-moral yang baik..so tak salah kalau nak percaya..aku rasa ade beberapa sebab sejarahwan cina dulu tak rekod kehadiran Hang Li Po dan kedatanganya ke Malaya..antaranya mungkin sebab:-

A) Hang Li Po nie xde IC..zaman dulu mana ade IC..so susah nak determine siapa dia..orang leh tukar identiti sesuka hati..

B) Mungkin bapak Hang Li Po nie tak bagi dia datang melaka..so dia datang secara senyap-senyap..

C)  Mungkin pencatat sejarah kat sana lupa nak check account twitter dia..Mungkin Hang Li Po update status melalui twitter..

D) Mungkin dorang tak pernah terpikir nak check account foursquare Hang Li Po..

Dah laa tu...banyak sangat mungkin aku pakai..kalau nyanyi lagu Anuar Zain "Mungkin" pun belum tentu banyak perkatan mungkin macam aku pakai mungkin..Mungkin sebab aku suka guna mungkin..aku nak stop guna mungkin tapi aku taip gak mungkin..berat nie...

Last sekali aku nak mintak maaf kalau ade korang yang tak faham bila baca entry nie..mungkin sebab aku xde idea..tengok..aku taip mungkin lagi..isk..isk....okay..good day everyone!!!!

p/s: kalau Ikut Hikayat Hang Tuah..sape hero??Tuah atau Jebat??mungkin korang ade idea lain..hehehe

Regards,
-Strider-

4 comments :

  1. melayu bangga dengan hang tuah.. rupanya hang tuah seperti watak doremon saja..ekekek

    ReplyDelete
  2. Makam hang tuah wujud kan?ya kot tak wujud..entahla..tak minat sangat sejarah2 ni..sirah tu lain la..:)

    ReplyDelete
  3. sejarah ni best.. tp kadang2 keliru....
    info sej adakala buat saya teruja...

    ReplyDelete
  4. mungkin hang li po lupa nak buat blog,tu pasal artikel dia tak de untuk rujukan..

    #lain kali nak ke melaka tu buatlah entry perjalanan.hehee

    ReplyDelete