Thursday, January 12, 2012

Petua Sempoi Hilangkan Sakit Gigi

Hye Readers,

Monyet ini yang ajar sebenarnya
Hari ini aku tak tak update satu entry pun..Dah nak malam baru aku bukakblog dan facebook aku..Ini sebab malam semalam aku tak boleh tidur sampai pagi..Puncanya dari gigi aku yang sakit nie..Dan hasilnya aku tak pergi kerja hari ini..hehe

So smalam dalam kul 4 pagi bila dah tak tahan sangat aku pun pergi laa cari petua-petua untuk hilangkan sakit gigi nie..So setelah mengoogle banyak gak rupanya petua2 yang ade..tapi bila dah pukul 4 pagi ni mana aku cari cari barang2 yang yang diminta..

Antara yang aku perasan adalah daun sirih, buah belimbing, yang pakai cuka pun ade gak..hehehe..tapi ade satu petua yang aku baca nampak paling sempoi itu berkumur dengan air garam..So sebab aku memang confident yang garam kat umah tak habis lagi aku decide untuk try...

So bila aku dah berkumur dengan air garam yang masin tak lama pastu sakit gigi aku hilang..Aku dah lega sikit laa bila sakit tu hilang tetapi 15 minit pastu sakit tu macam nak datang balik..tapi sebab cikgu aku pesan usaha itu tangga kejayaan aku ulang kali sekali..kali ini aku tambah kagi dos garam yang ade..

Hasilnya sakit tu hilang sampai sekarang..so aku leh jamin laa yang petua nie berkesan dan mudah sebab aku dah pernah try..Kalau ade sesapa yang lepas ni sakit gigi pun boleh try gak..Tak habis pun garam sebungkus tu..hehehe..Itu je laa aku nak citer..aku nak gi BW jap..hehe..selamat mencuba!!!

Credit petua: Click Here

Regards,
-Strider-

18 comments :

  1. nice tips!! haha. biasanya jln paling singkat, makan panadol kn..tp panadol pun bleh habis..so bgus gak bleh guna something yg mmg sentiasa ada kat dapur..hehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. panadol dgn ubat2 tahan sakit ni x baik di amalkn. ikut fakta side effect die blh buat sakit perut, pendarahan dalaman, ulcer dn byk lg.ada yg blh bawa maut klu terlebih dos.

      Delete
  2. bagus juga petua tu
    benda yg senang dicari
    tapi jgn kena darah tinggi sudah..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. lpas kumur tu jgn minum plak air kumur tu kak. mmg la kene drh tggi jwbnye. haha

      Delete
  3. baikkkk! saye cube nanti. *bile gg bungsuuuu tumbuh. org kate smpai demam2..

    ReplyDelete
  4. tak mampu bro..masin sangat tu..hehee

    #sy selalu kena ulser,letak garam pun boleh baik tapi pedihnya sampai air mata pun terkeluar ni.hehhee

    ReplyDelete
  5. nice sharing bro..
    btw,daun sireh mmg susah nk cri...
    bkumur dgn garam jela alternatifnya..
    wpun masin..

    ReplyDelete
  6. erk..cukup x garam kt rmh ko tu?
    air laut ada kalo ko nk...ekekeke
    byk lagi ni..

    ReplyDelete
  7. erk..cukup x garam kt rmh ko tu?
    air laut ada kalo ko nk...ekekeke
    byk lagi ni..

    ReplyDelete
  8. kalau kena ulserpun letak garam tp pedih dulu lh oii..

    ReplyDelete
  9. ni petua yg plg biasa diamalkan sejak kecik. mak yg ajar.

    skrg..dah guna listerine. mmg sgt membantu. try le..

    ReplyDelete
  10. satgi cabut je..sebab kompem minggu ni dia akan sakit balik.percaya la..
    akak sampai sekarang kalau sakit gigi aakak terus pi klinik.cabut je..setakat ni 2 batang dah gigi akak hilang.mujur terselindung gigi tu.tak de pun orang tak perasan.sebab bila sakit gigi ni mengganggu rutin kita.dah la ada anak.payah le.

    ReplyDelete
  11. kalau gigi berlubang ada petua letak cengkih bagai hehe..

    garam ni byk kegunaan kan.mujur lega..kang EL lagi hehe

    ReplyDelete
  12. nasib jumpa..kebetulan sgt sakit gigi ni..alhamdulilah menjadi...TERIMA KASIH

    ReplyDelete
  13. Assalam, bagus petua nie.. bleh try nie sebab sakit gigi nie jarang kena...

    ReplyDelete
  14. aku nk kgsi skit pngalamn sakit gigi ni. aku mmbsar dgn manisan. mcm gula2, coklat, keropok, dn lain2. bekpes, lunch, dinner mst ada manisan. smpai la 1 ketika kedua2 gigi geraham(x sure nma gigi tu, yg penting both 2nd dr blkg) thun lepas yg sblh kiri dah belubang blk. malas punya pasal nk tampal blk skrg dah hancur kat tepi2 gigi2 tu. kiranya dah x blh tampal. bln2 yg lepas sakitnya x berapa. lepas berus sampai bedarah elok la dia. kecuali klu pas mkn x berus br dia dtg lg. tp skrg dah x mampan dah. berus sampai bedarah pun dah tak bekesan.hari tu jmpa doktor, dia kata dah benanah kat gusi bawah(dkat dalam, near akar gigi) jd mmg x blh cabut ms tu jgk. kna tggu sminggu,dia bg ubat antibiotik dgn painkiller.dia sruh dtg blk minggu dpn utk cabut. sblm dia cek aku tnya dlu, gigi ni blh tampal lg x? katanye x blh kne cabut jgk. pastu aku tanya lagi klu dah cabut blh tmbuh lg x? sbb msa darjah dlu pna bljr gigi susu ker ntah apa yg blh tumbuh 2 kali haha. tp dia kata x blh. sblm pegi klinik tu mmg dah mkn painkiller. 4 pil yg pertama mmg bksn. tp lepas tu dh x bksan. masa cuba ubat dktor gov tu pn bksan gak. tp skjp je. pastu mlm mmg x blh tdur. mmber suggest kumur air garam. bekesan utk 2-3 hari. tp skrg dah x mampan. at least smua ubat tu ada manfaat wlpn utk smntra. sbb klu smua ni xde rsanya x dpt tido aku. sjk kblkngn ni tido biasa dlm kul 5-6pg. skrg ni tgh cuba petua lain plak. tumbuk bwg putih smpai lumat pastu gaulkn dgn air cuka. alhamdulillah bekesan! x smpai seminit dh x rasa denyut. tp skrg dah denyut blk. xsampai 15 mnt. bksan dlm bwh 10mnt mcm tu je. ni nak letak blk la ni. caranya letak kat dalam gigi yg berlubang, pastu kunyah lah mcm chewing gum. pastikn kat tmpat yg sakit je. dn klu blh kawal pengeluaran air liur. sbb xnk mulut banjir dgn air liur spy khasiatnya stay kt tmpt yg sakit je. lagi satu tahan la sikit. sebab rasanya pedih2 pedas. lagi2 bila kena lidah. kiranya garam tu agak light brbding bawang putih + cuka. the conclusion is, sakit gigi ni genius gak. sbb bakteria2 ni boleh immune dgn ubat2 yg kita mkn dlm masa yg sgt2 cepat. aku pun tkjut jgk. x mcm sakit2 lain. bak kata poster dan papan iklan "mencegah lebih baik daripada merawat" pegi la jumpa dktor gigi sblm kehilangan gigi yg tersyg mcm aku ni. harap maklumat ni jd tauladan buat semua ^^

    ReplyDelete
  15. aku nk kgsi skit pngalamn sakit gigi ni. aku mmbsar dgn manisan. mcm gula2, coklat, keropok, dn lain2. bekpes, lunch, dinner mst ada manisan. smpai la 1 ketika kedua2 gigi geraham(x sure nma gigi tu, yg penting both 2nd dr blkg) thun lepas yg sblh kiri dah belubang blk. malas punya pasal nk tampal blk skrg dah hancur kat tepi2 gigi2 tu. kiranya dah x blh tampal, tmbuh blk pn x blh. ada 2 altenatif je lg. gigi palsu yg main bukak pasang, dgn gigi palsu yg main tanam punya. klu yg bukak pasang susah jgk. x slesa pastu biasanya x fit kecuali tukang buat gigi tu expert. klu main tanam plak. mkn kos ribu2. mmber aku buat dlm 1k+ utk 1 biji gigi hadapan shj. tp nmpak real gak n selesa sikit bnding yg bukak pasang. tp tu la ori dgn ciplak ni, biasanya yg mn tahan? mst la yg ori. ktenye mcm tu la bila aku temubual. sbb bila nk mkn drummet spicy kfc dia x blh gigit sambil tarik pakai gigi tu. sbb mmg x kuat. kt lain payah nk mkn benda2 yg kenyal. blk pd sakit gigi, bln2 yg lepas sakitnya x berapa. lepas berus sampai bedarah elok la dia. kecuali klu pas mkn x berus br dia dtg lg. tp skrg dah x mampan dah. berus sampai bedarah pun dah tak bekesan. jmpa doktor, dia kata dah benanah kat gusi bawah(dkat dalam, near akar gigi) jd mmg x blh cabut buat ms tu, pas smggu br blh cabut, dia bg ubat antibiotik dgn painkiller. sblm pegi klinik tu mmg dah mkn painkiller. 4 pil yg pertama mmg bksn. tp lepas tu dh x bksan. masa cuba ubat dktor gov tu pn bksan gak. tp skjp je. pastu mlm mmg x blh tdur. mmber suggest kumur air garam. bekesan utk 2-3 hari. tp skrg dah x mampan. at least smua ubat tu ada manfaat wlpn utk smntra. sbb klu smua ni xde rsanya x dpt tido aku. sjk kblkngn ni tido biasa dlm kul 5-6pg. skrg ni tgh cuba petua lain plak. tumbuk bwg putih smpai lumat pastu gaulkn dgn air cuka. alhamdulillah bekesan! x smpai seminit dh x rasa denyut. tp skrg dah denyut blk. kesannya bthan kurang dr 10mnt. skrg ni tgh bedenyut la ni. ni nak letak balik la ni. ok dsini aku sertakn tutorial utk letak bendalah ni. 1st skali ambik ramuan tu letak kt dlm gigi yg belubang/sakit pastu kunyah mcm chewing gum. sampai rasa sakit tu hilang. kejap je x smpai seminit. klu blh minimumkn pengeluaran air liur tu haha. jgn sampai betakung kat mlut. tkut nnt khasiat ramuan x tertmpu kat tmpt yg sakit tu. rasanya pedih2 pedas. haha. lagi2 bila kena lidah. terbaik! haha. ala sakit kejap apa la sgt nk dbndingkn dgn skit gigi. haha. bak kata poster n papan iklan. "mencegah lebih baik daripada merawat" jmpa la dktor utk masadepan gigi anda. jgn jadi mcm aku ni. dah x blh tmbuh dah. jgn percaya sgt dgn kata2 "yg patah tumbuh hilang berganti" klu bdk2 lagi blh la. ok la hrp2 info ni jd tauladan buat semua. dgn sharing bnde ni aku harap statistik sakit gigi kat malaysia bg tahun 2013 berkurangan! HAHA. jap jap jap x habis lagi. klu blh ubat gigi dgn listerine tu wajib la bg setiap org ye. tau la listerine mhal tapi jika nk dibndingkn dgn gigi korang tu. tak ternilai tau. renung2kan dan selamat beramal!

    ReplyDelete
  16. aku sakit gigi skg ni..ader gak try kumur pkai garam..sakit lg gigi aku nih..ader petua lain tak..kalo ader share la.ingatkan sakit gigi ni biase jer..rasa macam nak tumbuk jer..nak tumbuk gigi nih..

    ReplyDelete