Friday, March 2, 2012

"Baby Hatch" Pelindung Bayi

Hye Readers,

1600 yang masih menunggu untuk mendapatkan bayi..Itulah jumlah yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kebajikan dan Pengurusan Anak Yatim (Orphan Care)..Menurut dapi apa yang aku baca kat myMetro Orphan Care dah interview lebih dari 400 pasangan bagi menentukan dorang layak atau tak..

Penyelaras Perhubungan Kerajaan Orphan Care, Datin Elya Lim Adnan berkata, sejak kewujudannya hingga kini, pertubuhan bukan kerajaan itu (NGO) menerima 50 bayi termasuk tiga yang ditinggalkan di peti Baby Hatch..

LINDUNG...Ketua Komuniti Ibu Bapa Orphan Care, Kim Rozali menunjukkan peti Baby Hatch di Orphan Care.
Ketua Komuniti Ibu Bapa Orphan Care, Kim Rozali menunjukkan peti Baby Hatch di Orphan Care.
Baby Hatch adalah satu tempat dimana ibu boleh meninggalkan anaknya dengan selamat..pendek kata dari buang kat tepi jalan baik tinggalkan dekat Baby Hatch nie..Setakat ini baru 3 orang bayi yang ditinggalkan melalui baby hatch..kebiasaaanya si ibu lebih suka menyerahkanya kepada pegawai pusat berkenaan.

Baby Hatch dilengkapi penghawa dingin, tilam dan bantal, lampu, kamera litar tertutup termasuk ‘sensor’ berat badan yang akan mengaktifkan penggera supaya penjaga pusat berkenaan mengetahui ada bayi diletak dalam peti itu.

“Pintu peti berkenaan tidak boleh dibuka semula selepas bayi diletak di dalamnya dan ini dilakukan sebagai langkah keselamatan untuk mengelak kanak-kanak itu diambil orang lain...So pendek kata baby hatch nie agak selamat laa..untuk maklumat lanjut korang leh baca kat myMetro hari ini...

Regards,
-Strider-

2 comments :

  1. ada baik ada buruk.tapi kenapa masa baca ni xsedap hati eh?
    mcm kaedah gini nanti boleh disalahgunakan untuk jual bayi aje.
    apa-apa pun...tak sedap hati gak.

    ReplyDelete
  2. wow...canggihnye....dah letak xleh amek smula...

    ReplyDelete