Friday, March 23, 2012

Polis

Hye Readers,

Tadi aku ade terbaca pasal blog aku kat Story Gempak..hehe..Aku sendiri tak perasan yang tahun nie je dah 200 entry aku buat..hehehe..Terima kasih atas penghargaan tu..hehehe..So sebab ari ini ari Jumaat mesti yang lelaki gi smayang Jumaat kan?Khutbah best tak tadi??


Tadi kat Masjid TM khutbah dia agak best jugak laa..Cerita pasal Polis...Aku baru tadi yang yang kalau satu-satu tempat tu xde imam maka tanggungjawab untuk mengimamkan orang di sekeliling tu jatuh kepada Anggota polis yang ade..betapa besarnya tanggungjawab mereka..antara ringkasan lain khutbah tadi ialah:-

Anggota polis merupakan satu daripada organisasi yang penting bagi sesebuah negara islam..Dari zaman dahulu sebenarnya sudah wujud tugas-tugas bagi Polis cuma mungkin namanya lain..Zaman Melayu melaka tanggungjawab itu dipikul oleh Temenggung dengan bantuan hulu balang..

Masaalah mengjaga keamanan negara tidak hanya terletak kepada tangan pihak polis 100% tetapi kita sebagai rakyat mempunyai tanggungjawab membantu mereka denga menyalurkan maklumat-maklumat berkaitan kegiatan jenayah..

Walaupun ade sebilangan kecil anggota polis yang tak menjalankan tugas dengan amanah kita tak seharusnya menyalahkan seluruh pasukan polis..Mengikut perangkaan PDRM jumlah pegawai yang terlibat dengan kegiatan rasuah serta salah guna kuasa masih kecil dan terkawal..

Sebagai anggota polis pula mereka harus mengjaga integriti pasukan dan tidak seharusnya membiarkan ade anasir-anasir luar yang mempengaruhi keputusan mereka..

Itu adalah serba sedikit benda yang aku ingat mengenai khutbah tadi..Tapi ape yang diperkatakan oleh khatib tadi betul juga..Jangan laa kerana segelintir pegawai polis yang melakukan kegiatan tak bermoral, Satu pasukan polis menerima tempiasnya..

Kita kita mempunyai maklumat mengenai salah guna kuasa oleh anggota polis kita seharusnya melaporkan kegiatan itu daripada berdiam diri dan mengutuk pihak polis di belakang kita..Aku takde anggota keluarga mahupun sedara mara yang menjadi polis tapi aku respect mereka ini.. :)

Regards,
-Strider-

10 comments :

  1. Ooo x pnh tau plk klo x der imam, jatuh ke polis...

    ReplyDelete
  2. bukan senang nak jadi polis ni...org asyik syak dorang makan duit haram la,pandai cari makan je la..ni la tu la...padahal tanpa dorang tak mungkin kite dpt tidur dengan aman malam2... :)

    ReplyDelete
  3. awatnya tak habaq nak mai... kalau tak leh le teman belanja teh tarik :D lepas Jumaat semlm...

    ReplyDelete
  4. Besar tanggung jawab polis ni yek!! Sebab dia adalah penguasa yang diberi kuasa menjaga keamanan!

    ReplyDelete
  5. ayah l kata kalau boleh elakkanla kerja polis.. urmmm

    jom tambah ilmu.=)
    sambungan ...
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/03/babi-puncanya.html

    ReplyDelete
  6. ayah l kata kalau boleh elakkanla kerja polis.. urmmm

    jom tambah ilmu.=)
    sambungan ...
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/03/babi-puncanya.html

    ReplyDelete
  7. betul tu...abang sulung sy polis..so sy support dorg :p

    ReplyDelete
  8. I always admire police. and I used to dream of being a police.. hehehe. almost joining in but my mom refused to approve my decision.. so i let it be.. hehe. yeap.it's hard for being a police. big responsibilities and many temptation. but if we do a job with our heart, for sure everything will be blessed :)

    ReplyDelete
  9. ssh jga klu xda polis..ada polis pon org complain,xda polis lg lah orang bising..lucu kn org skrg . hohoho

    ReplyDelete