Tuesday, October 1, 2013

#1160 - Negara Kita Merupakan Negara Terbersih Rasuah

Hye Readers,


Tadi aku ade baca kat akhbar Sinar Harian yang negara kita merupakan negara terbersih rasuah. Kenyataan tersebut dibuat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato Seri Shahidan Kasim. Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai kajian dibuat Ernst & Young yang menyenaraikan Malaysia sebagai salah sebuah negara yang kerap mengamalkan rasuah.

Persoalanyas adakah korang percaya dengan ini? pada pendapat aku, gejala rasuah kat Malaysia nie masih di tahap yang membimbangkan. Bila cerita pasal rasuah ini bukan sekadar dari sudut jer tapi sebenarnya besar skop rasuah nie.

Setiap perkara yang perlukan kelulusan, perlukan bantuan, utk potong queue, to do a favour semua nya akan berlaku rasuah. dari jumlah yang kecil sampailah jumlah yang besar. Bola sepak sekarang pun ade rasuah dan macam mana DS Shahidan kata kita merupakan negara terbersih.

Aku ade pergi check kat website independent tentang survey rasuah ini (Klik Sini) dan nampaknya Malaysia berada di tempat 54. Mungkin survey ini ade bias jugak tapi at least kita ade second opinion.



Secar jujurnya aku sendiri pernah melihat rasuah berlaku depan mata tapi aku tak nak cerita detail. Korang pulak macam mana??pernah rasuah sesiapa atau pernah tengok rasuah??Tak perlu cerita detail sebab aku sebenarnya nak tau jer..hehe

Zaman serba moden nie kadang kita kena berusaha untuk mencari maklumat dan membuat perbandingan sendiri kerana jika kita malas untuk mencari kebenaran kemungkinan besar kita akan ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

p/s: Ini bukan rasuah tapi kalau korang Klik Sini, korang akan dapat best offer untuk Note 3.

Regards,
-Strider-

4 comments :

  1. i doubt that statement.. hulur 50 tak nak kena saman je dah kira rasuah.. haha.. apa laaa

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum strider.. paling terbersih? okeyy tak percaya. gejala rasuah ni bersepah ok. even dalam tempat kerja. hmmmm rasuah di Malaysia makin teruk tau =___='

    ReplyDelete
  3. PATI tiap2 bln byr rm50 seorang kat polis...utk elak ditangkap.
    Kisah benar masa akak dok kwsn terpencil di NS...berjiran dgn sekumpulan PATI.

    ReplyDelete
  4. Cakap2 politik je semua tu. Cakap diorang ni mana boleh pakai dah.

    ReplyDelete