Monday, October 28, 2013

#1200 - Filem Review : The Reluctant Fundamentalist

Hye Readers,

The Reluctant FundamentalistFilem The Reluctant Fundamentalist ini merupakan salah satu filem GSC International Film. Aku tak berapa sure nak describe ketegori yang macam mana tapi berdasarkan daripada website GSC, Filem International Screen ini merupakan filem-filem non mainstream yang memenangi beberapa anugerah.

Filem ini dibintangi oleh pelakon yang tidak kurang hebatnya seperti Riz Ahmed (Changez) , Kate  Hudson (erica) , Liev Schreiber (Bobby)  dan Kiefer Sutherland (Jim Cross). I mengisahkan tentang kehidupan seorang lelaki muslim yang berubah selepas kejadian 9/11 yang melanda Amerika Syarikat.

Filem ini teknik frame iaitu berkisarkan suatu petang di sebuah kedai kopi di Lahore Pakistan antara Changez dan seorang wartawan bernama Bobby. 

Changez telah dituduh terlibat dalam satu kes penculikan seorang pensyarah sebuah Universiti di Lahore. 80% cerita ini berkisarkan flash back tentang kehidupan Changez dalam usaha wartawan itu mendapatkan maklumat mengenai pernculikan tersebut.

Overall cerita ini not bad dan agak menarik, bergantung kepada genre filem yang korang suka. Jalan ceritanya tidak terlalu berat dan tidak terlalu straight forward. Kepada mereka yang rasa nak tengok korang boleh ke pawagam GSC Mid Valley, 1 Utama, Gurney Plaza and Pavilion kerana International screen hanya ditayangkan di tempat tersebut.

Regards,,
-Strider-

8 comments :

  1. menarik review filem ini.. dah lama akak tak menonton wayang..

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. yup..memang best bagi saya..rugi kalau tak tengok...

      Delete
  3. Mcm menarik... kena movie marathon laa jawabnye this week sebab Thor pun akan keluar juga hujung minggu ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. THOR memang menarik...insyallah kalau berkesempatan mggu nie sy tengok laa...

      Delete
  4. Best ni menarik.. mmg boleh menonton.. T kasih sharing Strider.. salam isnin :)

    ReplyDelete