Friday, October 18, 2013

#1186 - Saravanan Mempertikaikan Ibadah Kurban Di Sekolah

Hye Readers,

Semalam telah tersebar satu video mengenai seorang lelaki yang bernama Saravanan  dan guru sekolah S.K Puchong. Dalam perbualan tersebut Saravanan telah mempertikaikan aktiviti Ibadah kurban yang dijalankan di dalam kawasan sekolah. Kalau korang nak dengar sila Klik Sini


Pertama sekali aku tidak bersetuju dengan cara Saravanan nie dalam mendapatkan penjelasan. Ramai orang menganggap cara Saravanan ini sebagai sartu provokasi terhadap umat islam. Kalau korang dengar mungkin korang akan paham la apa yang aku cuba sampaikan.

Tapi aku tak menyalahkan dia 100% kerana dia bukan beragama islam dan dia tidak dapat memahami apa dia ibadah kurban itu. Setelah melihat beberapa komen dari rakan-rakan aku rasa dia tidak mempertikai ibadah kurban tapi lebih di mana ibadah kurban itu berlaku.

Sebenarnya aku sendiri tidak dapat menjelaskan kenapa ia dilakukan di sekolah. Kalau sekolah agama itu aku paham la dan sepanjang 11 tahun aku bersekolah, belum pernah ada ibadah kurban dilakukan di kawasan sekolah.

Apa-apa pun pihak sekolah mesti ade penjelasan yang baik mengapa ibadah kurban itu dilakukan di dalam kawasan sekolah. Hopefully Saravanan ini mampu untuk menerima alasan yang diberikan dengan hati yang terbuka.

Regards,
-Strider-

5 comments :

  1. akak tak dapat tengok pula, internet slow.. selalunya ibadah korban dilakukan di masjid.. tak pernah pula akak dengar dibuat di sekolah..

    ReplyDelete
  2. ooo..baru tahu isu ni
    nice sharing

    ReplyDelete
  3. Mudah2an perselisihan ini dpt lah diselesaikan dgn sebaik2nya.. Salam Jumaat Strider :)

    ReplyDelete
  4. xpernah pulak dgr ibadah kurban buat dalam skolah.. ermmm takda tempat kot

    ReplyDelete