Thursday, June 2, 2011

Bacalah Untuk Keselamatan Anda dan Orang Tersayang

Intro,

Aku terbaca satu email yang dah lama dalam inbox aku nie..email nie mengenai taktik-taktik penjenyah yang aku rasa di luar negara..disebabkan email ni panjang dan berbahasa inggeris aku amik keputusan untuk terjemah 5 kes yang menarik ke dalam Bahasa Melayu..jom baca!!!

Senario Pertama

Pada suatu hari aku melalui satu bangunan yang mempunyai satu mesin ATM. Terdapat seorang lelaki tua melihat saya. Tiba-tiba, dia memanggil saya. Katanya dia tidak tahu bagaimana untuk membaca, jadi dia memberi saya kad ATMnya dan tanya saya membantu dia mengeluarkan wang dari mesin ATM. Saya menjawab 'TIDAK! Jika anda memerlukan bantuan, minta lah pegawai keselamatan membantu anda.' Kemudian katanya 'tidak mengapa…' dan meneruskan untuk mencari orang lain membantu dia… INGAT: Mesin-mesin ATM mempunyai CCTVs. Jika anda membantu, dia mungkin akan membuat tuntutan selepas itu yang anda telah merampas dia atau curi kad ATMnya. Selain itu , kad ATM itu mungkin adalah kad yang telah dicuri. Jadi sila berhati-hati taktik-taktik ini.

Senario Kedua

Ada sebuah kisah, anda mungkin telah mendengar mengenainya sebelum ini; ia tentang seorang wanita yang melihat seorang budak menangis oleh tepi jalan. Bila ditanya kanak-kanak memberitahu dia dia telah hilang dalam perjalan ke rumah(kes sesat jalan). Kanak-kanak tersebut memberi dia sebuah kertas dengan alamat rumahny dengan harapan wanita itu dapat menunjukan jalan. Denagan niat yang baik wanita itu menolong kanak-kanak untuk mencari jalan pulang. Tetapi apabila smpai dirumah tersebut wanita itu telah dikejutkan dengan kejutan elektrik ketika menekan loceng di pintu.. Kemudian apabila beliau bangun, dia dia telah berbogel dalam satu kamar kosong. INGAT: Menjadi sebegitu orang belas kasihan dan berguna mungkin bukan sesuatu yang baik sekarang ini. Kepada kaum wanita, sila berhati-hati. JANGAN TERLALU BAIK!

Senario ketiga

Kakak saya seorang suri rumah sepenuh masa.  Pada suatu petang, seorang pemuda pergi rumahnya dan berkata, motosikalnya tidak lagi mempunyai petrol dan stesen minyak terlalu jauh, untuknya menyorongkan motosikalnya. Jadi dia meminta kakak saya botol kosong untuk membeli  petrol. Katanya dia akan membayar RM2 untuk botol. Jadi kakak saya memberi satu  botol kosong kepadanya. Dia benar-benar mengeluarkan wang dari sakunya, tetapi ia ialah sekeping duit  RM 100. Dia memberitahu kakak saya dia tidak mempunyai wang kecil dan meminta kakak saya memberi dia baki untuk wang tersebut. Mujurlah kakak saya pintar. Dia  memberitahu bahwa dia boleh ambil ia dengan percuma. INGAT:  Siapakah akan mahu menanggung kos RM2 untuk botol kosong! Ia amat jelas yang pemuda  itu adalah seorang penipu.

Senario ke empat

Untuk memendekan cerita ini. Jangan membuka pintu rumah anda apabila anda mendengar bunyi Bayi menangis! Ia mungkin sebuah perangkap! Wanita yang berseorangan dirumah harus berhati-hati dengan  bentuk muslihat ini. Dalam satu kejadian, polis berkata ia kerja perompak atau pembunuh menggunakan rakaman suara bayi menangis untuk menarik perhatian anda. Ini biasanya berlaku waktu malam dan apabila anda seorang sahaja di dalam rumah.

Senario ke lima

Tiga orang sahabat telah pergi ke pusat membeli belah di shanghai..salah seorang dari mereka telah masuk ke dalam tandas awam manakala 2 rakannya menanti diluar..setelah beberapa jam menunggu rakan tadi tidak keluar dari tandas lalu mereka membuat laporan polis tentang kehilangan rakanya.. Polis itu bertanya sama ada mereka telah melihat sesiapa mencurigakan pergi ke dalam tandas. Kedua-dua kata terdapat tiada dan ia mustahil untuk membawa seseorang daripada tandas tanpa mereka disedari! Kemudian salah seorang daripada mereka teringat melihat seorang pencuci menolak sebuah troli dalam , dan kemudian keluar daripada tandas. Polis itu memberitahu mereka yang bukan kali pertama benda sebegitu berlaku di sana. Polis itu mengesyaki satu kumpulan penjenayah-penjenayah yang sentiasa menculik wanita  di dalam tandas kompleks membeli-belah. Mereka menyamar sebagai pencuci-pencuci dan menjual organ dalaman mangsa di pasaran gelap mereka untuk dijual. INGAT: sila berhati-hati apabila ke tandas..lebih-lebih lagi jika anda berseorangan...

Kesimpulan

Mungkin tiada lagi kes sebegini berlaku tetapi alangkah baik jika kita mengambil langkah pengcegahan..aku harap tiada kes sebegini berlaku di Malaysia..till my next sharing session..

Regards,
-Strider-

11 comments :

  1. kes yg no 1 akak penah diberitahu kwn agar berhati2 kat mesin atm..jika ada yg pok cik tua minta tlg..pass ke pak gad..

    4 cerita lain tu sgt2 berguna utk kita buat iktibar...skrg dgn kes yg mcm2..kita kene jgk pentingkn diri..:)

    ReplyDelete
  2. owh..btul2..hehe..pak guard tu mmg bertanggujwab pun nk tlg masalah ke ATM..jadi kita jgn taku nk suh pak guard tu tolong..hehe..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. zaman sekarang ni langsung x boleh percaya dah..kena selalu la berhati2 walau di mana saja kita berada..

    ReplyDelete
  4. susah gak kalo nk buat baik kat org, tkot kita pulak yg kena..tak tolong mcm kejam sgt..hoho

    ReplyDelete
  5. Kak Yie: btul tu..hehe..dulu senang nak buat baik..zaman skunk nak buat baik kena hati2..

    Tika: tu laa..org suka manupulate keadaan smpai nak tolong org pun serba salah..heheh

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. takutnya..
    sebab tu akak takut nak keluar ke mana2 tanpa suami..
    kalau kat umah,abang lan keja,ada orang datang umah akak memang tak buka pintu la.
    tingkap pun tak jenguk..
    biar je.
    dah pesan kat sedara mara kalau nak mai umah call dulu.

    ReplyDelete
  7. mencegah itu kan lagi baik..thank bro,bnda itu mmg tiada tapi bisa akan jadi kan?ermmm

    maaf,skg ni liat betul nak update entry merapu..heheee

    ReplyDelete
  8. bagus info nih utk aku yg main redah ke ke ATM

    ReplyDelete
  9. Kak Diana: tu langkah yang baik..pesan dengan sesiapa yang nak datang supaya call dulu..

    Woofer: memang betul tu bro..hehe..kalo penyjenayah malaysia yang baca tak hairan kalau dorang tiru skill yang sama

    Naz: kalau nak ke ATM ajak aku..hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  10. Good info.
    dan plg pntg thanks coz da translate ke BM.
    Siyes mlas gile nk baca kalau text tu dlm BI. haha :D

    ReplyDelete
  11. sakura: hehe..kalo rajin mmg aku ranslate laa..tp kadang2 tu malas tu ade gak..hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete