Thursday, June 30, 2011

Cara Selain Dari Kawin Lari..

Hye Readers,

Hari ini aku nak cerita skit tentang cara lain untuk berkhawin jika mendapat tentangan dari ibu bapa..Bukan maksud aku nak kata restu ibu bapa tu tak penting tapi selain daripada korang kawin lari ade cara lain sebenarnya…

Tapi aku tak nak cerita formal2 sangat ngan korang..hari ini aku nak cuba sampaikan maksud aku dengan cara lain..aku nak buat satu citer sambil tag blogger lain..hehe..aku buat nie saja suka-suka and casting aku pun bedasarkan jantina jer…hehehe..citer  dia camni….

Strider dan echa adalah sepasang kekasih yang sedang hangat bercinta..tetapi cinta mereka ditentang oleh Kak Diana dan Fidaus Kasim(ibu bapa echa)kerana strider hanyalah penjual burger tepi jalan manakala echa merupakan seorang Pengarah Urusan Blogger inc. Walaupun pelbagai cara telah dilakukan namum Kak Diana dan Firdaus Kasim tetap bertegas dengan keputusan untuk menghalang anak dara mereka dari bercinta dengan strider.Echa yang buntu mendapat idea dari Kak Sarah(kawan baik echa) untuk bernikah di sempadan Thailand..semua boleh diuruskan oleh Kak Sarah janji upahnya memadai..Echa mendesak strider untuk menikahinya tanpa pengetahuan Kak Diana dan Firdaus Kassim..Strider makin tertekan kerana memang impian Zati Embong dan Crow(ibu bapa strider) untuk melihat strider di jinjang pelamin..strider tidak sanggup untuk melukakan hati Zati Embong dan crow..jadi apakah yang Strider harus lakukan..??

Itu salah satu dari situasi yang terjadi dekat masyarakat sekarang..kalau diikutkan hati memang kawin je laa dulu..pastu bila balik Malaysia ape lagi ibu-bapa boleh buat??benda da jadikan??tapi sebenarnya ada cara lain..jom kita tengok ape Strider buat..

Strider mengambil keputusan untuk berjumpa dengan Ustaz ghost writer yang merupakan seorang pegawai agama untuk meminta nasihat..Ternyata ia membuahkan hasil apa bila ustaz ghost writer menyatakan yang kes ini dipanggil sebagai “wali enggan” ape yang strider boleh lakukan ialah membuat aduan ke pejabat agama dan mereka akan menyiasat sama ada strider layak berkhawin atau tidak..mereka juga akan memanggil kak Diana serta Firdaus Kassim untuk berbincang..Jika semua tiada masalah mahkamah akan mengkhawinkan Stider dan Echa menggunakan Wali Hakim..

So..itu laa caranya..aku harap korang dapat tangkap ape yang aku nak citer nie..hehehe..sambungan dia malas laa plak aku nak buat..cukup laa setakat korang dapat ape point yang aku nak cakap..hehehe..

So kepada yang terpikir nak kawin lari nie baik pikir balik..cara ini lebih elok dari kawin lari..memang laa nampak lmbat skit sebab mahkamah nak check gak pihak lelaki nie..cukup tak sifat dia nak kawin ngan orang..lagipun cara macam nie da tentu sah..kalau kawin kat luar tok kadi pun kita tak kenal..buatnya dia tak layak..sampai tua laa kita berzina walaupun kita ingat kita da kawin..

Citer nie sebenarnya aku buat secara spontan jer..tetiba rasa nak tulis story plak..aku nie da laa tak pandai sangat bab menulis nie..merapu camni aku terrer laa..hahaha..ape-ape pun aku harap korang enjoy baca citer nie walaupun citer ni tipu dan tak best..hahaha..till my next entry…

Regards,
-Strider-

8 comments :

  1. ehh jat jd mak la eh?bapaknya siapa?hihi

    restu dr mak ayah itu seharusnya yg penting.

    ReplyDelete
  2. wahhh..belajar perkara baru hari ni..
    hehe..
    khas kpd yg bkl2 nak kawin lari..hihi ~

    nampaknya jd watak utama lg ea..
    haha ~

    ReplyDelete
  3. jat: jadi emak kepada strider..haha..bapa dia en crow..hahaha..

    Echa: hehe..esk kawin jangan lari..jalan jer pelan2..hehehe ;-)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  4. hak3.. terbaik lah!!! Entri ni blh di ulang tayang banyak kali untuk di jadikan panduan pada masyarakat beb. Ramai lagi orang muda yg tak tau cara wajar pernikahan kat negara kite ni. koh3..

    Two thumbs up bro!!

    (^___^)

    ReplyDelete
  5. hahahaha..ok2..
    jln pelan2 mcm kura2..hahaha

    ReplyDelete
  6. nak heroin yang cantik je..
    betul ke akak kena pi pejabat agama ni???
    aduh...
    nak pakai baju apa ye???

    ok..
    akak memang gini..
    suka menghayati watak..





    heheheheh

    ReplyDelete
  7. hish..bab nikah kawin ni..xle main2 tau..

    apa2 pun situasi..restu mak ayah amat penting..jika sudah takdir kita tak boleh berkahwin dgn si polan2..anggaplah itu qada dan qadar utk kita

    pasti ada hikmahnya..

    ReplyDelete
  8. Crow: tengkiu2 bro..hehehe.. :)

    Echa: okay2..nanti kita jalan sesama..hahaha :P

    Kak Diana: owh..yer ker??hehehe ;-) ..akak pakai baju kurung laa..senseng lengan..gelang smpai siku..baru nmpak ibu mertuaku..hahaha

    Kak Sarah: betul tu..restu tu yang paling penting..hehehe :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete