Saturday, November 16, 2013

#1250 - Kontroversi Filem Laga

Hye Readers,



Pertama sekali maff kalau ade diantara korang menganggap imej diatas menggangu. Sebenarnya itu merupakan sebahagian daripada adegan intim antara Marsha & Wan Hanafi Su dalam f filem Laga yang akan ditayangkan pada Januari 2014.

Mengikut apa yang aku baca pengarah filem tersebut iaitu Ismail Yaacob menjelaskan Adegan tersebut bukan dibuat atas dasar ingin menjual aksi panas tetapi ia ada sebab tertentu yang memberi kesan terhadap jalan cerita. 

"Saya tahu ia mungkin dikatakan adegan panas, namun ramai juga orang yang sudah berkahwin pun tidak tahu tentang beberapa teknik yang ingin saya paparkan. Ia juga simbolik tentang kasih sayang yang kuat antara suami dan isteri". - Ismail Yaacob

Persoalanya perlu ke adegan simbolik kasih sayang yang kuat antara suami isteri di intepretasikan sebegitu? Kasih sayang suami isteri bukan sekadar seks semata tapi ia lebih dari itu. Jika itu yang cuba ditonjolkan dalam filem melayu maknya filem kita dan Holywood tidak jauh beza (adegan panas jer laa)

Aku tak tahu sejauh mana Lembaga Penapisan Filem akan menapis filem ini dan apa pula klasifikasinya. Kita hanya tunggu la sehingga filem ini di tayang kelak.

p/s: Ini merupakan auto published entry..Once aku dapat inernet connection insyallah aku akan mengjeguk blog korang. Have a nice weekend.

Regards,
-Strider-

23 comments :

  1. ish.. tak patutnya ada adegan mcm tu.. kena tapis betul2 cite melayu skrg ni.. dah kebaratan sgt dah..

    ReplyDelete
  2. Klu filem hollywood buat mcm tu, bolehlah dikatakan kreativiti diaorg dlm melariskan cerita.. klu filem kita buat mcm tu, mmg x kreatiflah.. apapun alasan.. tujuan sebenarnya hanya nk melariskan cerita.. penghayatan itu semua hanya alasan semata2.. klu x percaya, cubalah kita renungkan secara mendalan alasan itu.. wallahualam..

    ReplyDelete
  3. istighfar .. memang tak dinafikan .. sekarang ni cerita melayu dah berlambak lari dari ajaran islam .. tak payah jauh-jauh , ambil yang bersentuhan sajalah. adegan lelaki dan perempuan yang langsung tiada ikatan berpegangan tangan dan berpelukan dah macam perkara biasa! -_-

    ReplyDelete
  4. Salam......jarang tengok filem camni...huhu so kadang2 jarang ambik tau jalan ceritanya. Lebih suka tengok filem komedi atau cite katun jek sebab dah ada anak2 kan. Kena pilih filem yang sesuai ditonton seisi keluarga :D

    ReplyDelete
  5. Hmm ...agak keterlaluan sebenarnya...Dan yang pasti alasan pengarah sememangnya agak dangkal and tak kena at alll!!!!

    ReplyDelete
  6. tak perlu kut adegan camni dalam filem malaysia, sampai bila kita nak tiru style negara2 barat. kan lebih baik kalau kita buat mengikut cara dan adab ketimuran kita, publish to the world differently, let them know our culture. sex bukan segala2nya dalam hidup.
    dan hubungan suami isteri dari segii seperti yang cuba disampaikan dalam filem tersebut rasanya memang tak perlu sebab Islam pun tak ajar kita dedahkan hal peribadi seperti ini. Just pendapat dari ika, pendapat orang lain mungkin berbeza.

    ReplyDelete
  7. byk lagi cara nak ekspresikan / tafsirkan makna kasih sayang suami isteri ...

    ReplyDelete
  8. ish3.. nmpk apa yg x sepatutnya.. huhuu... filem apa ni? x penah dgr la pulak... huhu

    ReplyDelete
  9. humm ni melampau la kenapa pelakon2 ni rela berlakon sampai cam tu.. tak malu ke

    ReplyDelete
  10. hmm.. boleh je kot kalau tak tayang aksi tu..

    ReplyDelete
  11. Biasalah umpan nak kasi filem meletup.

    ReplyDelete
  12. kurang suka adegan mcm ni
    tgk sorg2 ok la, tp klo de budak2, org lain jd segan rasanya
    isi tabung nuffnang sini-inti college

    ReplyDelete
  13. harap2 jgn ada anony datang serang blog azlan siap marah2 mcm nina haritu.. huhu.
    sedih kena hentam sbb post entry mcm ni

    ReplyDelete
  14. mcm mana ekkkk......ak komen pown takut tersalah ni.

    tp, pd pendapat CiM yg masih waras ni, ianya ttp haram, ada byk cara nak menunjukkan hubungan intim.

    "perbuatan tidak menghalalkan cara"

    ReplyDelete
  15. erkk.. tengok gambar pon dah mcam2 syak wa sangka.. -..-
    wan hanafi su tak rasa janggal ke?? hishhh~

    ReplyDelete
  16. mmm... lain macam jer... harap kena block la scene nie... ada jugak perempuan melayu yang sanggup berlakon sampai macam nie sekali...

    ReplyDelete
  17. jelas sekali, bagi Ismail...kasih syg suami isteri adalah seks.
    kesian dia..skop yg sempit.

    ReplyDelete
  18. hm.. mcm2 .. flem hollywood xd benda cenggitu tp tetap je laku jgk sometimes

    ReplyDelete
  19. Kena tgok la sensitivity rakyat malaysia yg kaya dengan adat dan kesopanan..negarakita negara islam kot...

    ReplyDelete
  20. tak elok untuk tontonan rakyat malaysia..

    ReplyDelete