Monday, November 11, 2013

#1236 - Drama Akademi Fantasia 2013

Hye Readers,



Semalam telah berlangsung Separuh Akhir Akedemi Fantasia 2013 yang rata-rata tidak mendapat feedback yang baik dari peminat AF sendiri. Actually aku tak tengok pun AF 2013 ini dan kebanyakkan info aku baca melalui blog Yumida dan juga daripada twitter aku sendiri.

Kebanyakkan peminat AF semalam kecewa dengan keputusan semalan dimana Azheal tidak tersenarai untuk ke pertandingan akhir. Sebenarnya aku sikit pun tak terkejut kalau benda-benda macam ini berlaku sebab bagi aku ia telah menjadi sebahagian daripada Tipikal Astro Program.

Aku start tengok AF sejak dari AF2 dan berhenti tengok lepas AF4. Bagi aku AF ini adalah satu program yang baik untuk hiburan dan bukannya satu pertandingan yang bagus. Walaubagaimanapun untuk  sekadar menjadi artis AF merupakan platform yang bagus.

Aku tak mahu untuk komen pasal perjalanan pelajar AF 2013 sebab aku tak mengikutinya jadi tak adil untuk aku komen tapi apa yang aku leh komen ialah keputusan AF biasanya boleh diramalkan. Jika korang menghabiskan RM100 untuk mengundi pun belum tentu perserta pilihan anda menang.

AF sepatutnya mengunakan sistem satu undian utk satu no telefon bagi membuatkan persaingan AF lebih sihat tetapi as usual demi mengejar undian mereka memperkenal sistem undian pukal sekali gus ia menjadi tidak adil kerana faktor kewangan pengundi juga menjadi faktor utama undian.

Jadi boleh laa aku simpulkan yang Akademi Fantasia ini hanyalah drama pertandingan nyanyian dan bukan pertandingan nyayian yang sebenar. 

Regards,
-Strider-

12 comments :

  1. tak pernah mengundi pun..just mengikuti konsert mingguan je..sebab itulah dikatakan drama AF..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..kalau layan concert itu okay lagi sekadar utk hiburan..

      Regards,
      -Strider-

      Delete
  2. dulu suka tgk af tp nk undi??? jgn harapla..hehe

    ReplyDelete
  3. AF dah jadi terlampau lame sangat. Hmmm. Tak puas hati betul Azhael keluar. Ataupun ini sbgai gimik astro je. tahu lah astro mcmana kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dengar kata dorang keluar jer dulu..nanti masuk balik..hehehe

      Delete
  4. sokong pd strider..pernah yumida suarakan sebegini pada page AF, yg mana sistem undian tidak membantu mencari penyanyi yg berbakat
    feedback drpd peminat, 'yg nak beli cd diorg nanti peminat, bukan pihak af'. hmmm apo nak dikato
    myb pemilihan mereka yg layak seharusnya 50 drpd juri n 50 drpd undian peminat...baru rs fair..entah la...program astro kena semuanya bergtg pd peminat
    drama...semestinya ada drama...kasi tarik org tengok..hahaa
    undian sebaiknya dibuat tabungan, duit pun beranak pinak..kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. beetul tu yumida..sistem permarkahan macam tu lebih nampak adil..lagipun ape guna juri kalau tak diberi kuasa..hehe

      Delete
  5. Aefa tengok sampai AF3 je.. pastu dah x layan langsung AF ni.. hhe..

    ReplyDelete
  6. Kdg2 bila kelapangan sesuai dgn time show tu, mmg tengok juga.. tp sy x pernah mengundi.. :)

    ReplyDelete
  7. rumah akak takde astro.. tak berpeluang menonton af..

    ReplyDelete