Wednesday, November 27, 2013

#1268 - Siapa Fatihah Hakema

Hye Readers,

Aku sendiri tidak kenal sebenarnya dengan Fatihah Hakema ini. tapi beberapa cerita tentangnya pernah singgah di timeline atau wall facebook aku. Dia yang merupakan seorang mahasiswa Universiti Malaysia Pahang (UMP) didakwa telah memuat naik gambar intim bersama teman lelakinya.


Tak cukup dengan itu, dia juga telah didakwa memuat naik status yg mencabar JAKIM, Agama Islam. Sebelum ini aku tak pernah tulis pasal ini atas sebab kurang percaya terhadap apa yang terjadi. Nyata kepercayaan aku itu berasas apabila tuan punya badan iaitu Fatihah Hakema telah membuat satu laporan polis.

Aku dapat tahu melalui laporan polis yang dibuat adalah melalui facebook +HASRUL HASSAN dan dari situ aku boleh agak siapa yang dimaksudkan itu. Itu merupakan laporan polis yang kedua dilakukan oleh Fatihah Hakema. (klik sini)

Apa sebenarnya yang berlaku? Fatihah Hakema telah menjadi mangsa jenayah siber hasil daripada kesilapan masa lampau. Fatihah mendakwa seorang lelaki Aizuddin Mazlan telah mengguna FB yang dicipta sendiri olehnya untuk mengaibkan Fatihah. 

Aku dipahamkan yang Aizuddin ini merupakan bekas teman lelakinya dan antara gambar yang menjadi perbualan hangat di social media adalah gambar intim Fatihah bersamanya. Kesalahan Fatihah adalah memberikan gambar intim mereka dirakam untuk kenangan 

Tapi adakah tindakan yang akan diterima oleh Aizuddin atas kesalahanya mengaibkan Fatihah? Hanya tindakkan pihak berkuasa kan menentukannya. Sesungguhnya Fatihah telah menerima pengajaran yang agak mahal atas kesilapanya. Aku harap kita semua dan Fatihah sendiri akan dapat serba sedikit pengajaran dari kes ini.

p/s: kepada mereka yang nak beri pandangan/sokongan/nasihat kepada tuan punya badan, sila pergi ke page dia. (klik sini)

Regards,
-Strider-

13 comments :

  1. Akta Cyber kan ada... So, i think pihak berkaitan boleh membuat dakwaan.

    ReplyDelete
  2. jenayah alam cyber nie macam-macam hal kan.....

    ReplyDelete
  3. Brfikir lebih jauuuuh kehadapan sebelum berbuat sesuatu apalagi bila sesuatu itu berkaitan dgn maruah dan harga diri kita..

    ReplyDelete
  4. sekarang ni susah sikit.. itulah.
    kalau buat silap je semua ada proof. nampak depan mata aib dibuka.
    a lesson to all of us

    ReplyDelete
  5. Hmmm bersepah dah. Kalau nak tahu budak melayu sekarang cuba tengok Twitter SampahRemajaKL. ya allah sedih sangat tengok TT_TT

    I just cn pray for them to change haih.


    Btw sorry lambat bro! :D Hehe qila baru habis spm heheheheh

    ReplyDelete
  6. What I can say is,
    jangan terlalu mudah percaya dengan lelaki dan jangan sesekali buat benda yang dilarang oleh agama, maaf tuan blog hewhew, jangan rasa offensive sebab ika comment ni tak tuju pada mana2 lelaki pun, it's umum.
    Even if nak buat pun benda bukan2 (tak bermakna boleh buat!), tak payah laa gatal tangan nak snap picture ke rakamkan ke sebagainya cuz at last akan memalukan diri sendiri juga, percayalah. Sebab tu Islam melarang zina sekerasnya, sebab apa? Sebab memang banyak keburukannya dan langsung takde kebaikan. Salah satu perkara yang akan terjadi, macam case Fatihah Hakema ni laa, ex buat fb fake upload gambar yang mengaibkan.
    Somehow ika teringat something yang seakan-akan sama macam case fatihah ni, tapi bukan yang ada kena mengena dengan zina pun,
    seorang lelaki yang tak puas hati apabila cintanya ditolak, kemudian balas dendam dengan cara buat account fake atas nama perempuan tersebut untuk tujuan mengaibkannya.
    Persoalannya, perlu ke lelaki buat macam tu?? Adakah lelaki seperti itu sebenarnya lelaki psycho or gila? Haha wallahualam.
    Dan ada tak tindakan yang akan diambil atau boleh diambil terhadap orang2 yang tak bertanggungjawab macam ni??

    Anyway, harap dapat ambil pengajaran dan hati-hati dengan setiap apa yang kita lakukan.

    ReplyDelete
  7. tu lah bahaya rakam gambar yang tak tentu pasal. semoga dia tabah dan semoga orang yang sebarkan gambar tu dihukum..

    ReplyDelete
  8. Ni la problem budak2 sekarang kan.....

    ReplyDelete
  9. pesanan khidmat masyarakat..: "fikir dulu sebelum buat.."

    ReplyDelete
  10. semoga beliau insaf dan bertaubat di atas kesilapan yang lalu.. tiada manusia yang bebas dari melakukan kesilapan dalam hidupnya.. dan semoga kisah ini juga menjadi ikhtibar kepada kita semua agar lebih berhati-hati..

    ReplyDelete
  11. Berat juga kes minah ni jadinya.. buat apa repot pun tembelang dah pecah. susah nk pulihkan balik persepsi sesetengah org tu. Kesian juga...

    ReplyDelete